‘Triple Frontier’: als volwassen moordmachines een puberale identiteitscrisis doormaken ★★☆☆☆

1 Oscar Isaac (l) en Ben Affleck (r) in de nieuwe Netflix-film ‘Triple Frontier’. © AP

Met dertien Oscarnominaties verraste Netflix vriend en vijand dit jaar. Al lijkt hun nieuwste geesteskind Triple Frontier niet meteen in aanmerking te komen voor een gouden beeldje. Een donkere mix van The Expendables met Ocean’s Eleven, maar dan veel minder cool dan het klinkt.

Santiago (Oscar Isaac) adviseert de Braziliaanse politie in hun strijd tegen drugsgeweld in het land, waar etterende corruptie en incompetente agenten vrij spel geven aan de drugsbaronnen. Wanneer de voormalige elitesoldaat ontdekt dat de grootste speler in het gebied verschanst zit in de jungle, ziet Santiago zijn kans schoon. Hij gaat aankloppen bij zijn ex-oorlogsmaatjes en overtuigt hen om de Braziliaanse jungle in te trekken en de rijkste drugsbaron van Zuid-Amerika te vermoorden en bestelen. Wat zou er mis kunnen gaan?

Vrijdagavondfilm

Wel, veel. Zonder iets weg te geven, kunnen we wel zeggen dat de film meer draait rond moraliteit en interne conflicten dan de effectieve buit of eindbaas. En dat is jammer, want de film is uitstekend als het Expendables-gewijs uitpakt met gepensioneerde militairen die alles en iedereen overhoop knallen. Triple Frontier probeert meer te zijn dan dat, maar had er duidelijk niet de middelen of tijd voor: de film verwijst ook meermaals naar dieperliggende trauma’s en drijfveren, om je daarna op je honger te laten zitten.

(Lees verder onder de video)

Op papier heeft Triple Frontier het allemaal mee. Een goedgevulde sterrencast (Ben Affleck, Oscar Isaac, Charlie Hunnam), een scenarist met ervaring in het genre (Mark Boal van Zero Dark Thirty) en een regisseur die inhoud kan verschaffen bij geweld (J.C. Chandor van A Most Violent Year). Er zitten prachtige beelden in de film en muziekfans kunnen zich alvast verheugen op een soundtrack met Metallica, Bob Dylan, Fleetwood Mac en CCR.

Maar de film struikelt halfweg over zijn eigen identiteitscrisis en laat je achter met meer vragen dan verantwoord is voor dit soort actiethriller. Triple Frontier zou gewerkt hebben als hersenloze vrijdagavondfilm, maar schiet tekort doordat het meer probeert te zijn dan, euhm, een hersenloze vrijdagavondfilm.

Vanaf 13 maart op Netflix.

Dossier Filmmanie
Dossier Filmmanie