Bioscooptips

Tien films die u deze week niet mag missen

We loodsen u door het filmaanbod: dit is het beste wat de bioscopen deze week te bieden hebben.

1. Girl

Er zijn filmmakers die er jaren over doen om hun eigen stem te vinden. En er zijn jonge snaken die meteen perfect weten wat ze willen vertellen, en hoe. Lukas Dhont is zo iemand. Girl is een door en door fysiek drama over de worsteling van een jonge transgenderballerina met haar lichaam (en ambitie). De film is spectaculair in zijn eenvoud en precisie. Klein van opzet, maar enorm van impact: de kans dat uw blik op transgenders voorgoed zal veranderen, is groot. De kans dat u tot in het diepste van uw ziel geraakt wordt, reusachtig. Een haast onmogelijk volmaakt debuut, met een ronduit verbluffende Victor Polster in de hoofdrol.

Girl trekt deze week het land rond met een reeks avant-premières, en speelt vanaf 17/10 in alle bioscopen. Lees hier onze vijfsterrenrecensie, en hier ons interview met Lukas Dhont.

2. Under the Skin

Staat sinds 2013 in ons lijstje van favoriete films aller tijden: Jonathan Glazers bezwerende Under the Skin. Een glorieuze nachtmerrie, en een alienfilm zoals u er nog nooit een heeft gezien. De haast abstracte beelden van een halfnaakte Scarlett Johansson die nietsvermoedende mannen meelokt in een spiegelende poel van zwart water zijn hypnotiserend, maar Glazer heeft ook iets te vertellen over de gebreken van de mens: het vlees is zwak, de geest soms erg bekrompen. Mysterieuze, radicale cinema voor liefhebbers van Lynch en Kubrick. En alsof de film op zich nog niet bizar genoeg was, krijgt hij ook nog eens een inleiding door meester-absurdist Wim Helsen.

Op 12/10 in DE Studio (Antwerpen).

3. A Star is Born

Zeggen dat haar Oscar al koud staat, is (lichtjes) overdreven. Zeggen dat Bradley Cooper in zijn uitmuntende regiedebuut A Star Is Born een acteur van Lady Gaga heeft gemaakt, is dat allesbehalve. Deze nieuwe versie van een aloude Hollywoodklassieker – de film werd al 3 keer eerder gemaakt – had een enorme egotrip kunnen worden voor Cooper en Gaga, maar blijkt zowaar een aangrijpende, doorbloede romance te zijn zoals Hollywood ze nog zelden maakt.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

4. Burning

Het kortverhaal van Haruki Murakami waarop Burning gebaseerd is, telt nauwelijks tien bladzijden, maar de Zuid-Koreaanse meester Lee Chang-dong (Poetry) puurt er maar liefst tweeënhalf zinderende uren cinema uit. Twee jongens – een eenvoudige boerenzoon en een arrogante yuppie – raken in de ban van hetzelfde ongrijpbare meisje. Hun bizarre liefdesdriehoek roept veel vragen op, en laat de kijker in voortdurende twijfel sudderen. Wat is echt, en wat niet? Burning is een onweerstaanbare psychologische thriller die mysterie en poëzie aan elkaar koppelt. De film laat je achter met een brandende sensatie: het zeldzame, warme gevoel dat je net een klein meesterwerkje gezien hebt.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze vijfsterrenrecensie.

5. Niet Schieten

Een jaar geleden haalde de Bende van Nijvel plots weer de voorpagina’s. Nu is ze ook terug in de bioscoop. Niet Schieten is het wraakroepende verhaal van overlever David Van de Steen en zijn strijdvaardige opa. Regisseur Stijn Coninx struikelt hier en daar – onder andere over een belachelijke pruik op het hoofd van Jonas Van Geel – maar doet je wel verlangen naar een happy end in het Bende-onderzoek. Jan Decleir draagt de hele film op zijn ervaren schouders: op zijn 72ste levert hij een van de indrukwekkendste acteerprestaties uit zijn lange carrière.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Stijn Coninx en David Van de Steen.

6. Any Way The Wind Blows

Vijftien jaar geleden blies Tom Barman een frisse wind door het Vlaamse filmlandschap met zijn debuut Any Way The Wind Blows: een wervelende Antwerpse stadssymfonie, opgeluisterd door funky dansnummers en sfeervolle jazzdeuntjes. De film had in 2003 weinig concurrentie in de categorie “hippe Vlaamse auteurscinema”, maar dat is vandaag wel even anders. Na Barman bestormde een nieuwe generatie jonge regisseurs de bioscopen, met Felix Van Groeningen en Fien Troch voorop. Toch blijft Any Way The Wind Blows ook anno 2018 prima overeind. En dankzij de digitale restauratie van Cinematek ziet de film er beter uit dan ooit.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze bespreking.

7. BlacKkKlansman

Spike Lee is boos. Op Donald Trump, op alt-right, op racisten. Maar die woede zet Amerika’s felste regisseur deze keer om in humor. BlacKkKlansman is een sfeervolle seventieskomedie met een hallucinante, maar waargebeurde plot: een zwarte detective infiltreert in de Ku Klux Klan. Een premisse die meteen een glimlach op je gezicht tovert, en Lee slaagt erin om die de hele film lang te bewaren. Tegelijk trekt hij expliciete parallellen tussen de KKK van vroeger en de huidige president. Dit is pittig, gelaagd en relevant entertainment, met een enorme liefde voor de Afro-Amerikaanse gemeenschap.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Spike Lee.

8. Loro

Een uitstapje naar Gent is dezer dagen dan wel zwaar aan te bevelen, je hoeft je niet per se naar de Arteveldestad te begeven om te kunnen meegenieten van Film Fest Gent. Elke maand gaat het festival op verplaatsing, en dat doet het deze keer met Loro, de nieuwe film van Paolo Sorrentino (La grande bellezza). Die gaat over niemand minder dan Silvio Berlusconi, heerlijk gladjes vertolkt door Sorrentino’s lievelingsacteur Toni Servillo. Loro is geen politieke afrekening, wel een decadent portret van een machtsgeile man en zijn omgeving. We zoeken nog voor u uit waar de bunga bunga-afterparty plaatsheeft.

Op 16/10 in verschillende bioscopen in Vlaanderen en Brussel.

9. Fahrenheit 11/9

Dat Michael Moore (Bowling for Columbine) geen fan is van de Amerikaanse president, hoeft niemand te verbazen. Gelukkig kijkt hij in Fahrenheit 11/9 – de titel verwijst naar de dag dat Donald Trump tot verkiezingswinnaar werd uitgeroepen – verder dan de leider van the land of the free. Meer dan een documentaire is dit een aanklacht tegen de Amerikaanse politiek in haar geheel. Vaak voorspelbaar, maar ook spitant.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons portret van Michael Moore.

10. Frères Ennemis

Matthias Schoenaerts is terug, en maar goed ook: samen met zijn charismatische tegenspeler Reda Kateb verheft hij de Franse misdaadfilm Frères ennemis een eind boven de middelmaat met intens en emotioneel acteerwerk. Het verhaal – twee jeugdvrienden aan weerszijden van de wet – is misschien niet bijster origineel, maar regisseur David Oelhoffen kiest verdieping boven vernieuwing. Een spannende drugsthriller die nog beter werkt als psychologisch en sociaal portret.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

Dossier Filmmanie
Dossier Filmmanie

U krijgt nooit genoeg van cinema? Hier vindt u de recensies en andere artikels van onze filmredactie op een rij.

Lees alle artikels

nieuws

zine