Filmtips

Tien films die u deze week niet mag missen

Zin in een avond zonder Netflix? De filmredactie van De Morgen selecteert voor u het beste wat de bioscopen deze week te bieden hebben.

1. The Breadwinner

In Brussel begint vrijdag de jaarlijkse hoogmis van de animatiefilm: het Anima festival. Tot en met 18 februari kan u onder meer gaan kijken naar een tentoonstelling over de volledig geschilderde Van Gogh-film Loving Vincent, u kan beroemde filmmakers als Peter Lord (Chicken Run) en Michaël Dudok de Wit (The Red Turtle) ontmoeten, of u kan natuurlijk gewoon in de bioscoop gaan kamperen. Te beginnen bij de openingsfilm The Breadwinner: genomineerd voor een Oscar, en ook al zal hij sowieso de duimen moeten leggen tegen Pixars Coco, u hoeft er niet aan te twijfelen dat deze film van de makers van The Secret of Kells en Song of the Sea een pareltje is. Op 9/02 in Flagey (Brussel).

2. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Zelden jongleerde iemand zo zelfverzekerd met tragedie en komedie als Martin McDonagh (In Bruges) in Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Een hilarisch wraakdrama dat je tot tranen toe beweegt én aan het denken zet. Vaak heb je zin hebt om recht te veren uit je bioscoopstoel en luid te applaudisseren: voor hoofdpersonage Mildred Hayes, die de moord op haar dochter opgehelderd wil zien. Voor actrice Frances McDormand, die het allemaal zo droog en minimalistisch brengt. En voor McDonagh, die dit twee uur durende feest volstouwde met hilarische dialogen. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie, hier ons interview met Martin McDonagh en Sam Rockwell, en hier waarom de film ook de Oscars gaat winnen.

3. The Shape of Water

Ware liefde overstijgt alle grenzen in Guillermo Del Toro’s sprookjesachtige Oscarfavoriet The Shape of Water – een soort KNT-variant op een Disneyfilm. In een geheim labo ergens begin jaren 1960 wordt een stomme schoonmaakster verliefd op een mysterieus zeemonster. En ja, daar hoort ook seks bij, vindt Del Toro. The Shape of Water is een visueel overweldigende ode aan de buitenbeentjes, waarin je heerlijk verloren kan zwemmen. Sally Hawkins’ woordeloze vertolking slaat ook de kijker geregeld met verstomming. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Guillermo Del Toro.

4. White Sun

Het einde van Nepalese burgeroorlog laat een decennium later nog steeds sporen na. White Sun maakt dat erg persoonlijk, met een verhaal over traditie versus realiteit. De film draait om twee broers die het niet eens raken over hoe ze hun vader gaan begraven. Uiteindelijk zijn het de straffe kindacteurs die op een ontwapenende, inspirerende manier de tijdbom ontmijnen. Zijn de problemen daarmee opgelost? Natuurlijk niet. Maar het is een hoopvolle aanzet naar een betere toekomst. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met regisseur Deepak Rauniyar en actrice Asha Magarati.

5. The Disaster Artist

The Room - beter bekend als "de slechtste film aller tijden" - bekijken is een haast onbeschrijflijk bizarre ervaring, maar het verhaal erachter is minstens even hallucinant, dat ontdek je in The Disaster Artist. Regisseur James Franco speelt zelf de theatrale Tommy Wiseau – beeld u een alien met heavymetalkapsel in –, en gunt ons een blik in zijn waanzinnige hoofd. The Disaster Artist is (uiteraard) veel minder uitzinnig, maar heeft wel alles wat The Room zo ontbeerde: knappe vertolkingen, (bedoelde) humor en een mooi scenario. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met James Franco.

6. The Post

Een stoffige krantenredactie wordt de spannendste plek ter wereld in het brandend actuele The Post. Steven Spielberg richt zijn camera op het jaar 1971, toen The Washington Post geheime documenten in handen kreeg waaruit bleek dat de regering al jaren loog over de Vietnamoorlog. Publiceren en celstraffen riskeren? Of zwijgen en medeplichtig zijn? The Post had een kurkdroge film kunnen worden, maar niet met een geboren entertainer als Spielberg achter de camera. Een van de meest meeslepende thrillers die u dit jaar zal zien. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie, en hier ons interview met Steven Spielberg.

7. Jane

Over de beroemde primatologe Jane Goodall zijn al tal van documentaires gemaakt. Wat Jane daar dan nog aan toevoegt? Regisseur Brett Morgen (Cobain: Montage of Heck) mocht aan de slag met 140 uur aan nooit eerder vertoond beeldmateriaal uit de vroege jaren 60. Het levert een persoonlijke en dromerige film op, waarin (onder meer) te zien is hoe twee mensen verliefd worden tussen de chimpansees: Goodall zou enkele jaren later trouwen met natuurfilmmaker Hugo van Lawick, die de beelden maakte. Nu in de zalen. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Brett Morgen.

8. Early Man

Naar een Aardman-film kijken is altijd leuk. Die door en door Britse humor in Wallace & Gromit of Chicken Run zit ook heerlijk verweven in Early Man. Daarin botst een stam oermannen op het Bronzen Tijdperk. Tiran Lord Nooth wil hen verdrijven uit hun oase van rust en konijnen jagen. Alleen een potje voetbal kan het tij doen keren. Dat voetbalgegeven in lang vervlogen tijden is bij momenten wat hij de wilde haren getrokken. Maar Early Man blijft overeind als familiefilm met hoge fun-factor. Nu in de zalen. Lees hier onze recensie.

9. The Insult

In deze slimme rechtbankthriller maakt Ziad Doueiri het proces van de Libanese geschiedenis. Dat de burgeroorlog nog altijd onderhuids voort suddert, blijkt wanneer een christen vanop zijn balkon een Palestijn beledigt. Wat begint als een clash tussen twee koppige venten, escaleert tot een rel die de hele natie mee in bad sleurt. Een heldere en flamboyant vertolkte parabel, die kans maakt op een Oscar. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Ziad Doueiri.

10. Jumanji: Welcome to the Jungle

Niemand zat te wachten op een sequel van Jumanji. De avonturenfilm met wijlen Robin Williams dateert van 1995, en is vandaag ook gedateerd. Maar met een nieuwe premisse, een sterrencast (Dwayne Johnson! Jack Black!) en met getrokken humorkaart weet Jumanji: Welcome to the Jungle verrassend te boeien. Met natuurlijk een flinke scheut nostalgie die niet terugkeert naar het origineel, maar naar videogames en popmuziek uit de nineties. En met enkele stevige knipogen naar metalfans, niet in het minst met de nieuwe ondertitel. Is deze Jumanji plat commercieel? Jazeker. Maar gelachen dat we hebben! Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons artikel over bordspellen naar aanleiding van deze film.

nieuws

zine