BIOSCOOPTIPS

Tien films die u deze week niet mag missen

Zin in een avond zonder Netflix? De filmredactie van De Morgen selecteert voor u het beste wat de bioscopen deze week te bieden hebben.

1. Coco

Na twee mindere vervolgfilms heeft animatiestudio Pixar weer origineel werk klaar. Coco speelt zich af op Día de los Muertos, het uitbundige dodenfeest in Mexico wanneer wij ons mistroostige Allerheiligen vieren. Opnieuw heeft Pixar de grenzen van het technisch mogelijke verlegd: nooit eerder heeft de dood er zo mooi uitgezien. Maar de film heeft ook een sterk verhaal met vernuftige plottwists die tot het einde emotioneel weten te verrassen. Herinnert u zich het zakdoekmoment uit Toy Story 3 nog? Serieus, wij verdenken regisseur Lee Unkrich ervan aandelen van Kleenex te hebben. 

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie, ons interview met maker Lee Unkrich en onze reportage vanop de campus van Pixar.

2. Paddington 2

Kinderfilms maken waar ook volwassenen van smullen: het is niet alleen Pixar gegeven. In Paddington 2 zie je voor de tweede keer een beer broodjes met marmelade smeren, en oh, dat is alweer een wonder. Nooit zag de vacht van de geliefde haarbal er meer aaibaar uit, zelden viel er zo hartelijk te lachen met zijn dolle avonturen. Hugh Grant vormt de kers op de taart in deze warme sequel: hij ontpopt zich tot even hilarische als schizofrene schurk. 

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

3. The Square

De Gouden Palm van dit jaar doet u schuddebuiken en ongemakkelijk op uw stoel schuifelen. Regisseur Ruben Östlund (Turist) drukt ons met de neus op onze eigen hypocrisie in deze heerlijk vreemde satire van de hedendaagse kunstwereld, maar ook – en vooral – van de moderne mens. Een film als een sociologisch experiment, tjokvol onvergetelijke en hilarische spektakelscènes. 

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en ons interview met Ruben Östlund.

4. Seuls: Short Work 1

In Leuven loopt het Kortfilmfestival nog altijd op volle toeren, maar wie zijn kortfilms liever in het Gentse bekijkt – en niet bang is voor wat ouder en/of experimenteler werk – kan deze week ook terecht bij KASKcinema. Daar organiseert filmplatform Sabzian voor het eerst Seuls. Singular Moments in Belgian Film History. Omdat we af en toe al eens naar onze eigen navel mogen staren. Op het programma staan zes Belgische kortfilms, waaronder Henri Storcks klassieker Images d’Ostende, en twee films van nationaal filmmonument Chantal Akerman. Op de website van Sabzian vindt u ook analyses van alle films. 

Op 7/12 in KASKcinema.

5. You Were Never Really Here

Het is daar weer gezellig, in het hoofd van de Schotse regisseuse Lynne Ramsay. Zes jaar na het ijzingwekkende We Need to Talk About Kevin dompelt ze je in You Were Never Really Here onder in de wereld van een getormenteerde huurmoordenaar, die gewapend met een hamer op zoek gaat naar vermiste kinderen. Tegelijk grimmig en poëtisch, teder en hondsbrutaal, met een griezelig intense, tot Rundskop-achtige proporties opgepompte Joaquin Phoenix in de hoofdrol. Zei daar iemand ‘Oscarnominatie’? 

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en ons interview met Joaquin Phoenix.

6. Drôle de père

Drôle de père is een haast sprookjesachtig verhaal over een papa die zijn dochter nooit ontmoette. Meer hebben we niet nodig om helemaal week te worden. In deze Belgische film wordt zodanig oprecht gespeeld, dat je het allemaal heel erg graag wil geloven. Met topvertolkingen van Thomas Blanchard en de vijfjarige Lina Doillon, dochtertje van regisseur Amélie van Elmbt. De broers Dardenne treden op als coproducenten, big shot Martin Scorsese is de verdeler van deze film in de VS. Geef die heerschappen eens ongelijk. 

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

7. The Killing of a Sacred Deer

Pure horror kan je The Killing of a Sacred Deer niet noemen, en toch speelt er dezer dagen geen film in de zalen die u meer zal doen huiveren. De Griekse regisseur Yorgos Lanthimos (The Lobster) bewaart zijn herkenbare absurde stijl in zijn eerste Amerikaanse film, maar komt voor het eerst griezelig dichtbij de realiteit. Een ijskoude tragikomedie over een ingedommelde burgerman die hardhandig met zijn eigen sluimerende schuldgevoel geconfronteerd wordt. 

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en ons interview met Yorgos Lanthimos.

8. Love Me Not

Wat zit er toch in het kraantjeswater, daar in Griekenland? Net zoals Yorgos Lanthimos bekijkt ook Alexandros Avranas (die met Miss Violence de Zilveren Leeuw won in Venetië) het leven door een pikdonkere bril. Zijn vierde langspeelfilm gaat over een koppel dat een jonge migrant in huis neemt. Zij is draagmoeder van hun kind. Maar wanneer de man des huizes op zakenreis vertrekt, loopt het mis. Love Me Not werd geselecteerd op verschillende filmfestivals, maar kreeg in ons land geen distributie. Daar brengt One Shot Cinema, een samenwerking tussen Sphinx cinema en Film Fest Gent, nu (tijdelijk) verandering in. 

Op 7, 14 en 21/12 in Sphinx cinema.

9. Suburbicon

Racisme is weer hip in Amerika, en dat maakt George Clooney #verdrietig. Maar hij kiest ervoor om te lachen in plaats van te huilen. Suburbicon, zijn zesde film als regisseur, is een zwarte komedie die langs alle kanten kraakt en piept, en toch een treffende allegorie vormt op Trumps Amerika. Matt Damon en tweemaal Julianne Moore spelen de hoofdrollen in deze update van een oud Coen Brothers-script, dat de donkere ziel van de blanke middenklasse blootlegt. 

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en ons interview met Julianne Moore.

10. Your Name

“Ik denk niet dat nóg meer mensen mijn film moeten bekijken”, zei animatieregisseur Makoto Shinkai eind vorig jaar over zijn film. “Het is niet meer gezond”. Your Name ontketende in Japan een onwaarschijnlijke hype, en mocht zich intussen tot meest succesvolle anime-film ter wereld kronen. Een complexe en fantasierijke film, waarin een mooie stadsjongen en een verveeld plattelandsmeisje tijdens hun slaap af en toe van lichaam wisselen. 

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

cult

zine