Filmrecensie

Nepdocumentaire over 't Hof van Commerce strikt resem bekende namen

'Wien is 't Hof van Commerce' is een visuele mixtape: een genre op zich

3 © RV

De mockumentary over 20 jaar 't Hof van Commerce is natuurlijk een geestig cadeautje voor de fans. Maar bovenal is Wien is 't Hof van Commerce een interessant montage-experiment van Kristof 'DJ 4T4' Michiels. Zijn film is een visuele mixtape: een genre op zich.

"Zeg ne kjir oe loat’est, ‘k è der gin gedag van. Zôt ol achter ntwolvn zyn, ‘k è gin arloiz’an." Doet deze zinssnede geen belletje rinkelen, dan is onze quotering van Wien is 't Hof van Commerce allicht moeilijk vatten.

Het regiedebuut van Kristof Michiels – DJ 4T4 van ’t Hof Van Commerce – wordt in de markt gezet als mockumentary. Een rits Vlaamse artiesten en bekende figuren worden daarin opgevoerd met een volstrekt verzonnen verhaal over de hiphopformatie. En daarin wordt niet zelden subtiel en minder subtiel verwezen naar het twintigjarige oeuvre van Buyse, Kowlier en 4T4.

3 © RV

Zo opent de film met een 'getuigenis' van Wannes Cappelle over het ontstaan van 't Hof. Bruno Vanden Broecke kruipt in de huid van hun eerste producer. Bent Van Looy wil nog geld van de mannen. En Otto-Jan Ham en Stijn Van de Voorde houden een uiteenzetting waarin ze de groep wegzetten als de Bacardi Breezer van de muziekindustrie. 

Maar de grootste lach zit in het geniale intermezzo: een absurd reclameblok  "commerce", heeft u 'm? – waarin bekende fans aan de slag gaan met een legendarische flard raptekst.

In het gaatje

Toch is Wien is 't Hof van Commerce véél meer dan een aan elkaar rijgen van hilarische sketches. De basis is de muziek zelf, waar Michiels de meest cruciale nummers integraal inzet. Soms in een montage van studio- en live-opnames, maar altijd tot in het gaatje.

3 © RV
Share

De fictieve BV-gesprekken worden door 4T4 zorgvuldig op die muziek gemonteerd. Met scratches en loopjes, als samples in een visuele mixtape

De fictieve BV-gesprekken, maar ook enkele zotte interviews uit de oude doos worden door de dj-producer-regisseur zorgvuldig op die muziek gemonteerd. Met scratches en loopjes, als samples in een visuele mixtape. Want dat minutieuze knip- en plakwerk geldt niet alleen voor de audio. Ook met de videobeelden wordt gespeeld, alsof ze lang op 4T4's draaitafel hebben gelegen. Dat leidt tot een interessant, verknipt resultaat. Een genre op zich, dat Michiels voor de gelegenheid heeft uitgevonden.

Die vergelijking met een mixtape is zo gek nog niet. Vorige zomer schreven we hier over de Reanimation Mix van de Brusselse dj Stefanel ‘Jules X’ Fauzia. Elf maanden werkte hij aan een montage van 160 nummers en 200 quotes. Met de ogen dicht is Wien is 't Hof van Commerce zo'n luistermix waar duidelijk honderden uren handenarbeid zijn ingekropen. Reken daar nog eens de beelden bij, en je krijgt een mini-meesterwerk.

Uw mama gebeld

Wie een compleet overzicht van 20 jaar 't Hof verwacht, is eraan voor de moeite. Meer zelfs: voor deze film lijkt echt iedereen een interview gegeven te hebben, behalve Buyse, Kowlier en 4T4 zélf. Zij komen enkel aan bod in archiefmateriaal. Ze blikken niet terug, alsof het hen niets kan schelen. En precies dat zegt heel veel over 't Hof. 

Dus wees gewaarschuwd, want voor wie toch nog klachten over heeft: Michiels heeft uw mama gebeld. Ze gaat u seffens komen halen.

Vanaf 18/4 in de zalen.

Dossier Docville 2018
Dossier Docville 2018

Elke dag tipt een Cult.redacteur een film op het documentairefestival Docville in Leuven.

Lees alle artikels

cult

zine