FILM FEST GENT

Een oubollige Matt Damon (en 4 andere Film Fest Gent-tips)

1 Matt Damon in 'Suburbicon'. © RV

Gisteren startte het Film Fest Gent. Daarom somt De Morgen de komende dagen elke dag vijf films op die u écht niet mag missen.

1. Blue Silence

De Belgisch-Koerdische regisseur Bülent Öztürk maakte indruk met zijn eerste kortfilm Houses with Small Windows, die in Venetië bekroond werd. Met zijn langspeelfilmdebuut Blue Silence gaat hij verder op dat elan: dit is integere, minimalistische en intuïtieve cinema. 

We volgen Hakan (karakterkop Teoman Kumbaracıbaşı), een Turkse soldaat die met een kop vol trauma’s in een psychiatrische instelling belandde. Wanneer hij daar na lange tijd genezen wordt verklaard, probeert hij de draad van zijn leven weer op te pikken en gaat hij op zoek naar zijn vrouw en dochter. 

Blue Silence is meer een verkenning van een mentaal landschap dan een traditioneel verhaal. Tijdens zijn dwaaltochten door Istanbul tuurt Hakan zwijgend naar de zee, maar in zijn hoofd verdrinkt hij in eenzaamheid. Een pakkend verhaal over de tol van geheimen – persoonlijke én nationale. De enige troost komt van componist Michelino Bisceglia, die met diepe strijkers een warm deken rond de protagonist wikkelt. 

Op 11 en 12/10. Koop hier tickets.

2. Wonderstruck

Goed nieuws voor kinderen: ook zij krijgen in Gent hun portie kwaliteitscinema. Na het stomende Carol heeft topregisseur Todd Haynes namelijk een film voor groot en klein gemaakt: Wonderstruck is een glinsterend sprookje, gebaseerd op een boek van Brian Selznick, die ook het verhaal voor Scorseses Hugo leverde. 

Wonderstruck zapt gezwind heen en weer tussen 1927 en 1977. In de ene verhaallijn – een stille film, zowaar! – zien we hoe een doof meisje op zoek gaat naar haar favoriete filmster, in de andere probeert een jongen zijn vader op te sporen. Wat hen verbindt, blijft lang een mysterie dat je als kijker wil ontrafelen. 

Haynes focust zonder een greintje cynisme op een van zijn favoriete onderwerpen: de hunkering naar affectie, het verlangen om de eenzaamheid te breken. Voor het eerst flirt de regisseur met het sentimentele – een meesterwerk zoals Carol vonden we dit niet – maar gelukkig wordt het uiteindelijk nooit helemaal suikerzoet. 

Bovendien is Wonderstruck een feest voor de zintuigen: geen moderne filmmaker die met zoveel klassieke elegantie de camera bedient. 

Op 11, 13 en 15/10. Koop hier tickets.

3. God’s Own Country

Op een veehouderij in het Noord-Engelse Yorkshire worden twee ruige schapenboeren stilaan stapelverliefd op mekaar. Maar voor u ‘de Engelse Brokeback Mountain!’ uitroept: dit is géén film over homoseksualiteit. Of die vormt toch niet echt een issue in de film. 

Debuterend regisseur Francis Lee gaat vooral voor een knappe karakterstudie van het brute hoofdpersonage Johnny (Josh O’Connor). Zijn moeder is het lang geleden afgetrapt, zijn vader is kreupel na een beroerte. De last op Johnny’s schouders weegt zwaar, en met emoties omgaan heeft hij sowieso nooit geleerd. Liever zuipt hij zich ‘s avonds lazarus, om de volgende ochtend het braaksel op te kuisen en weer door te gaan. 

Dat monotone bestaan wordt doorbroken wanneer de Roemeense gastarbeider Gheorghe (Alec Secareanu) op de boerderij arriveert. Die leert hem niet alleen beter voor zijn schapen, maar ook voor zichzelf te zorgen. Beetje bij beetje laat Johnny tederheid en kwetsbaarheid in zijn leven toe. 

Lee vertelt het allemaal met een prachtige spaarzaamheid: aanrakingen, lichaamstaal en seksscènes vertellen veel meer dan woorden. Een simpele, maar raak geobserveerde en pure film waarvan je helemaal warm wordt. 

Op 11, 13 en 17/10. Koop hier tickets.

4. A Prayer Before Dawn

Denk een beetje aan Alan Parkers Midnight Express en aan Jacques Audiards Un prophète, en je krijgt een idee van welke richting het brute gevangenisdrama A Prayer Before Dawn uit gaat. 

Toch doet de Franse regisseur Jean-Stéphane Sauvaire meer dan afkijken, en weet hij ook een eigen stempel te drukken op deze verfilming van een waar gebeurd verhaal. Peaky Blinders-acteur Joe Cole kruipt in de verweerde huid van Billy Moore, een Britse kickboxer wiens drugsverslaving hem op drie jaar in een Thaise gevangenis komt te staan. 

Sauvaire slaat je murw met de gruwelen die in de volgepakte cellen plaatsvinden: groepsverkrachtingen, vechtpartijen en afpersingen bepalen de orde van de dag. Zijn beeldvoering is zo visceraal dat je op de beste momenten van A Prayer Before Dawn als kijker zélf blauwe plekken oploopt. 

Niet voor doetjes dus, maar een beetje filmliefhebber laat zich toch niet afschrikken door een uppercut meer of minder? 

Op 14, 15 en 17 oktober. Koop hier tickets.

5. Suburbicon

Als George Clooney een film regisseert, dan mag je er zeker van zijn dat er politiek bij aan te pas komt – zelfs wanneer het een komedie is. Zoals Suburbicon

Clooney vertrok van een oud script van de Coen-brothers, over een braaf Amerikaans gezin dat in de jaren 50 slachtoffer wordt van een homejacking, waarbij de vrouw des huizes (Julianne Moore) om het leven komt. Terwijl de rest van het gezin (aangevoerd door Matt Damon) het verlies probeert te verwerken, komen duistere geheimen naar boven. 

Aan het opzet voegde Clooney nog een tweede, waargebeurde, verhaallijn toe: die toont hoe een zwarte familie haar intrek neemt in een vreedzame suburb, maar al snel te maken krijgt met afgrijselijk racisme. Beide plotlijnen versmelten maar heel moeilijk tot een geheel – daarvoor is de toon te verschillend, en de narratieve overlap simpelweg te klein. 

Maar uiteindelijk maakt Clooney wel een belangrijk punt over de hypocrisie van de blanke middenklasse, die altijd bang is voor de Ander, maar zelf tot de wreedste dingen in staat is. En wie niet mee is met het verhaal, kan nog altijd genieten van de heerlijk sappige bijrol van Oscar Isaac! 

Op 12, 15 en 16/10. Koop hier tickets.

Dossier Film Fest Gent
Dossier Film Fest Gent

Van 10 tot 20 oktober vindt de 44ste editie van Film Fest Gent plaats. Onze Cult.redactie duikt er elf dagen onder, voor de films en de champagne.

Lees alle artikels

cult

zine