‘Cold War’ is een van die zeldzame films waarop niets aan te merken valt

1 Tomasz Kot als Wiktor, componist bij een communistisch volksensemble en Joanna Kulig als Zula, een vrijgevochten zangeres. © RV Lukasz Bak

Je hebt superlatieven, en je hebt de lawine aan lof waaronder Cold War bedolven wordt. En wij, wij kunnen niet anders dan meedoen. De nieuwste film van Ida-regisseur Pawel Pawlikowski is een pareltje op elk vlak.

In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, is Cold War geen historisch-politiek drama, maar een bitterzoet liefdesverhaal. Spilfiguren zijn Zula (Joanna Kulig) en Wiktor (Tomasz Kot), twee personages die hun voornaam en hun wispelturige houding tegenover de liefde delen met de ouders van regisseur Pawel Pawlikowski. Hij is componist bij een communistisch volksensemble, en hunkert naar het vrije Westen; zij is een vrijgevochten zangeres met een mysterieus verleden, en niet het type dat zomaar een man volgt.

Zelden was destructieve liefde zo schoon als in ‘Cold War’

In een luttele 88 minuten volgt Cold War de twee geliefden over een periode van vijftien jaar, van het Poolse platteland over het exotische Joegoslavië tot in de artistieke kringen van Parijs. Toch voelt het verhaal van Zula en Wiktor nooit overhaast aan, integendeel: Pawlikowski weet in een erg beperkte tijd twee voldragen personages te scheppen, met hun eigen karakter, hun eigen hebbelijkheden, en hun eigen emoties, die vlotjes de clichés overstijgen. Hulde ook aan de twee acteurs, die met weinig dialogen en heel veel charisma een indrukwekkende prestatie weten neer te zetten.

Maar Cold War is ook veel meer dan een love story. De historische achtergrond van de film zet de moeilijke relatie tussen Wiktor en Zula extra in de verf: in een Europa dat van de ene omwenteling in de andere tuimelt, lopen deze twee zielen simpelweg verloren, ook al proberen ze elkaar te redden. De strakke zwart-witbeelden waarmee cinematograaf Lukasz Zal dat Europa tekent, zijn om in te kaderen – zelden werd een destructieve liefde zo schoon in beeld gebracht. En de muziek die als een rode draad doorheen de film loopt, bindt de turbulente en vaak pijnlijke affaire tussen de twee protagonisten perfect samen.

Cold War is, met andere woorden, een van die zeldzame films waarop niets aan te merken valt. Een voldragen meesterwerk, van een unieke regisseur. Doe er uw voordeel mee.

Vanaf woensdag in de bioscoop. Lees ook het interview met regisseur Pawel Pawlikowski: “Mijn ouders hadden ook zo’n turbulente relatie”

Dossier Filmmanie