Filmfestival Cannes

Cannes vs. Netflix: boegeroep en technische problemen tijdens première ‘Okja’

De Netflix-saga blijft duren in Cannes: de persvoorstelling van de eerste competitiefilm van de streaminggigant ooit, Bong Joon-ho’s Okja, werd geplaagd door oproer en technische problemen. Toeval, of zit er meer achter?

2 Een scène uit 'Okja' © Netflix
Share

De aanwezigheid van Netflix in de competitie is zeer controversieel

Na deze ochtend moet Netflix-baas Reed Hastings toch even gedacht hebben dat zijn bedrijf beter trouw was gebleven aan het kleine scherm. Het debuut van de streamingreus in de Cannes-competitie kon namelijk niet rampzaliger verlopen zijn. Okja, de nieuwe film van de Zuid-Koreaanse topcineast Bong Joon-ho (The Host, Snowpiercer), werd aan de pers voorgesteld in het Grand Théâtre Lumière, een van de grootste bioscoopzalen ter wereld. De film staat in het oog van de storm, want de aanwezigheid van Netflix in de competitie is zeer controversieel.

Dat bleek nog maar eens toen de naam van het Amerikaanse streamingbedrijf aan het begin van de film in beeld verscheen. Meteen begon een aanzienlijk deel van de 2.300 aanwezigen luidkeels boe te roepen – het soort gejouw dat normaal gezien pas aan het eind van een slechte film wordt bovengehaald. De kwestie blijft de meningen hoorbaar verdelen.

Sabotage?

Alsof dat nog niet genoeg was, liep er ook technisch iets mis: de projectie was slecht afgesteld, waardoor het bovenste kwart van het beeld domweg van het scherm viel. Een grap bijna: het grootste scherm in Cannes is te klein voor een Netflix-film. De volledige zaal kwam meteen in opstand, en na vijf minuten werd de film stilgelegd. Na een onrustige pauze – en een tweede fluitconcert voor het Netflix-logo – kon Okja dan toch van start gaan. Nooit gezien, dit.

Was dit een stom ongeluk? Of zit er meer achter? Want hoe kan zoiets gebeuren op het belangrijkste filmfestival ter wereld, waar elke screening op voorhand uitgebreid wordt getest? Het valt niet uit te sluiten dat een nukkige projectionist zijn kans zag om Netflix op spectaculaire wijze stokken in de wielen te steken. Want als streaming de bioscoop stilaan zou vervangen, is die man natuurlijk zijn job kwijt. Sabotage of niet, het zijn boeiende tijden voor de filmwereld.

Te gevaarlijk

2 Het reuzenvarken uit 'Okja' is een wonder van digitale animatie © Netflix

Niet onbelangrijk: is Okja al die controverse eigenlijk wel waard? De film met onder meer Tilda Swinton en Jake Gyllenhaal in de hoofdrollen gaat over de vriendschap tussen een Koreaans meisje en een genetisch gemanipuleerd reuzenvarken. Ook al is de film geen onverdeeld succes, hij bevat wel meer dan genoeg lekkers om het jammer te vinden dat hij na zijn passage in Cannes wellicht nooit meer op een bioscoopscherm te zien zal zijn. Het gigantische zwijn Okja (dat meer weg heeft van een nijlpaard) is een wonder van digitale animatie. Maar dat valt wellicht niet zo op als je op je iPad kijkt.

Bovendien bevat Okja een sterke ecologische en anti-kapitalistische boodschap: de gruwel achter vleesconsumptie en de genadeloze logica van Trumpiaanse bedrijfsleiders worden op behoorlijk slimme wijze door de mangel gehaald. Dit soort film, met een budget van 50 miljoen dollar, zou zonder Netflix eenvoudigweg niet gemaakt zijn. Te moeilijk in een hokje te plaatsen, en te gevaarlijk voor de traditionele filmindustrie, die elk risico mijdt als de (varkens)pest.

En nu wachten op wat er zondag zal gebeuren, wanneer Netflix zijn tweede competitiefilm The Meyerowitz Stories mag voorstellen.

cult