Film Top 10

10 films die u deze week niet mag missen

Zin in een avond zonder Netflix? De filmredactie van De Morgen selecteert voor u het beste wat de bioscopen deze week te bieden hebben.

1. Blade Runner 2049

Als er één regisseur met zijn fikken aan Blade Runner mocht zitten, dan wel Denis Villeneuve (Arrival). De Canadees doet met Blade Runner 2049 wat alleen hij vandaag kan in Hollywood: een als peperdure blockbuster verpakte arthousefilm maken. Dit is een sequel met ballen, gedragen door filosofische overpeinzingen, apocalyptische beelden en subtiele vertolkingen van Ryan Gosling en Harrison Ford. Ga voor een zo groot mogelijk scherm zitten en laat je opslokken door dit prachtige monster. Nu in de zalen. Lees hier onze recensie en ons interview met de cast en crew.

2. Insyriated

Bij Syrische vluchtelingen denken we al snel aan bootjes op de Middellandse Zee en tenten in het Maximiliaanpark. Maar de Belgische regisseur Philippe Van Leeuw spoelt terug naar het beginpunt van hun reis: de verwoestende oorlog in hun thuisland. In Insyriated sluit hij je samen met een groot gezin op in een appartement in het belegerde Damascus, waar het leven onmogelijk gemaakt wordt door bombardementen en sluipschutters. Een claustrofobisch huis nokvol snijdende suspense en morele dilemma’s, dat je de oorlog aan den lijve doet ondervinden. Nu in de zalen. Lees hier onze recensie en ons interview met Philippe Van Leeuw.

3. Le fidèle

Kan je een film tegelijk ietwat gebrekkig, en toch subliem vinden? Ja, zo bewijst Le fidèle. Michaël R. Roskam (Rundskop) serveert verrassende cinema met wervelende actie, een rammelende laatste akte en een onvergetelijke romance. Wat aanvankelijk een elegante gangsterfilm lijkt, wordt steeds meer een passionele ode aan de liefde. Matthias Schoenaerts en Adèle Exarchopoulos vormen zo’n magnetisch koppel dat je de film met plezier zijn scenariofoutjes vergeeft. Nu in de zalen. Lees hier onze recensie, ons verslag van een avond in Toronto met Matthias Schoenaerts en onze interviews met Michaël R. Roskam.

4. Daens

Weet u nog wat de eerste Vlaamse film was die er ooit in slaagde om een Oscarnominatie in de wacht te slepen? Juist ja, Daens. De klassieker van Stijn Coninx, met Jan Decleir als progressieve negentiende-eeuwse priester, viert dit jaar zijn 25e verjaardag. De ideale gelegenheid om de film in zijn oorspronkelijke glorie te herstellen, dachten ze bij Cinematek: zij maakten een prachtig gerestaureerde versie, die binnen enkele weken in de bioscoop uitkomt, maar maandag alvast in avant-première te bewonderen valt. Op 16/10 in alle Kinepolis-bioscopen.

5. Loveless

Mother Russia is een selfie-verslaafde bitch in het allegorische scheidingsdrama Loveless, dat de Juryprijs won in Cannes. Topregisseur Andrej Zvjagintsev (Leviathan) observeert twee antipathieke egoïsten die uit elkaar gaan en vechten om de voogdij over hun 12-jarige zoontje vooral niét te krijgen. Het emotioneel verwaarloosde kind staat symbool voor de Russische burger. Een bikkelhard portret van een gezin én een land, dat een stevige knoop in je maag legt met visueel superieure feelbad-cinema. Nu in de zalen. Lees hier onze recensie en ons interview met Zvjagintsev.

6. Detroit

Met The Hurt Locker en Zero Dark Thirty focuste Kathryn Bigelow de laatste jaren op Amerikaanse oorlogen ver van huis, maar nu steekt ze de hand in eigen boezem. Het beklemmende en hyperrelevante Detroit toont een brutale rassenoorlog die vijftig jaar geleden werd uitgevochten in het hart van de VS – en die vandaag nog steeds verder woedt. Een onthutsende film over racisme en politiegeweld waar je nauwelijks naar kunt blijven kijken, en die je toch ademloos aan je stoel gekluisterd houdt. Nu in de zalen. Lees hier onze recensie en ons interview met Kathryn Bigelow.

7. The Beguiled

Sofia Coppola is terug. Na een reeks mindere films weet de regisseuse van Lost in Translation eindelijk weer te verrassen met The Beguiled: een spannend en sexy verhaal over mannen en vrouwen, en wat ze op elkaar projecteren. Colin Farrell speelt een soldaat die gewond raakt tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog: hij krijgt onderdak in een meisjesinternaat, geleid door Nicole Kidman. De film is één en al (seksueel) gespannen opbouw, totdat onvermijdelijk de bom barst. Nu in de zalen. Lees hier onze recensie en ons interview met Sofia Coppola.

8. Happy End

Een komedie van Michael Haneke. Voor wie enigszins vertrouwd is met het werk van de giftige Oostenrijker, lijkt het totaal ondenkbaar. En toch is dat precies wat Happy End is. Haneke richt zijn cynische blik op de Laurents: een welgestelde familie uit Calais die even blind is voor haar eigen problemen als voor het lot van de migranten in het vluchtelingenkamp om hun hoek. Geen grootse Haneke misschien, maar wel ernstiger dan je denkt. Nu in de zalen. Lees hier onze recensie.

9. Un beau soleil intérieur

Luchtig hoeft geen synoniem te zijn voor leeghoofdig, zo bewijst dit heerlijke vrouwenportret van Claire Denis (Beau travail). Juliette Binoche speelt een alleenstaande schilderes die op zoek is naar de Ware Liefde – of toch niet. Of wel? Ze weet het zelf niet goed, quoi. Subtiele humor en realistische, vaak zelfs stuntelige dialogen stuwen Binoche naar haar beste vertolking in jaren. Nu in de zalen.

10. An Inconvenient Sequel

An Inconvenient Sequel: Truth to Power vertelt in wezen hetzelfde verhaal als An Inconvenient Truth, maar heeft de actualiteit aan zijn kant. Met een Amerikaanse president die niet gelooft in klimaatopwarming en de ene natuurramp na de andere, voelt de sequel een stuk prangender aan dan het origineel. Meer dan een verfilmde powerpoint-presentatie van Al Gore zelf is An Inconvenient Sequel een echte documentaire, die je met je neus op de feiten drukt. Nu in de zalen. Lees hier ons interview met Al Gore.

nieuws

cult

zine