Filmrecensie

'The Guilty': een zenuwslopende actie-thriller, maar dan zonder actie

3 Still uit 'The Guilty'. © RV

The Guilty speelt zich integraal af tussen vier muren, met slechts één relevant personage in beeld. Alle actie gebeurt aan de andere kant van de telefoonlijn. En toch zagen we zelden zo'n zenuwslopende thriller.

Asger Holm (Jakob Cedergren) is een agent die voorlopig als telefonist naar de noodcentrale van Kopenhagen wordt verkast. Waarom is niet meteen duidelijk. Maar dat de job hem geen moer kan schelen, is glashelder. Een beroofde man in het schipperskwartier bedient hij van wat cynische opmerkingen. En hij spelt een kerel die net een overdosis nam doodleuk de les, alvorens de hulpdiensten erop af te sturen.

Tot rond minuut tien een oproep binnenloopt van Iben (Jessica Dinnage), een vrouw die gezien haar precaire situatie – ze wordt ontvoerd – maar weinig kan zeggen. Het kost heel wat gezucht en geblaas eer Asger beseft hoe de vork aan de steel zit. Geprikkeld door de echte noodsituatie doet hij er alles aan om Iben zo lang mogelijk aan het lijntje te houden, want alleen zo kan hij de noodzakelijke informatie voor een politionele interventie verzamelen.

Wat volgt, zijn de komende 75 minuten op de noodcentrale, in real time: de pogingen van Asger om de hulpeloze vrouw te helpen, terwijl de andere telefoontjes blijven binnenkomen. Af en toe valt een cryptische verwijzing naar de reden van zijn tijdelijke overplaatsing.

3 Still uit 'The Guilty'. © RV

Juiste timbre

Toch draait lang niet alles rond Asger, zoals in Locke (2013), dat eenzelfde trucje toepaste. Want hoe het er intussen met Iben aan toe gaat, of wat haar achtergrondverhaal is, komen we wel degelijk te weten. Niet in beeld, maar via geluid. Via telefoongesprekken en het strak uitgekiende lawaai in de achtergrond. 

Als kijker sta je zo in de schoenen van Asger, die niets meer weet dan wat hij hoort, en die soms bange minuten moet afwachten om te weten wat er gaande is op de plek van het delict. Die auditieve suggestie is niet zelden zeer zenuwslopend.

Misschien hadden de Deense makers gewoon een te klein budget, waardoor ze noodgedwongen kozen voor een verhaal dat zich visueel in dezelfde ruimte afspeelt. Hoe dan ook: de minimalistische aanpak is briljant. 

3 Still uit 'The Guilty'. © RV

Jakob Cedergren heeft weinig beweegruimte, maar weet met de juiste intonatie en een subtiele mimiek de film te dragen. Daarnaast heeft regisseur Gustav Möller een perfecte stemmencast verzameld, met op kop de briljante Dinnage, die de strijd en de pijn van Iben met de juiste klanken en timbre kan overbrengen, ondanks de vaak beroerde kwaliteit van de telefoonlijn.

In een Amerikaanse productie hadden we elke paniekaanval, elke criminele daad, elke druppel bloed van het scherm zien spatten. The Guilty daarentegen is een pure psychologische thriller, en een actiefilm zonder actie. Daarnaast is het een bange race tegen de klok die je regelmatig naar adem doet happen. En dat dus allemaal tussen vier muren, met slechts één personage waar je een gezicht op kunt plakken. Een geniale ingreep, die het een pak extra suspense creëert. 

Vanaf 18/7 in de bioscoop.

nieuws

cult

zine