'Personal Shopper', een triestig spookverhaal

Drama

In Personal Shopper maakt regisseur Olivier Assayas te veel gebruik van Kristen Stewarts uitstraling om te verbergen dat hij nauwelijks een verhaal te vertellen heeft.

1 Kristen Stewart in 'Personal Shopper'. © RV MK2 Films

Dat Kristen Stewart het talent had om vampieren, spoken en andere rare creaturen voor de camera te confronteren, zonder in een lachbui of een kramp te schieten, maakte haar tot een tieneridool, nog voor ze een vaste rubriek werd in de roddelpers. Dat ze spoken ziet in Personal Shopper betekent niet dat ze terug naar af is. Olivier Assayas is een ernstige regisseur. Hij is de man die haar de kans gaf om in Clouds of Sils Maria Juliette Binoche bijna van het scherm weg te spelen. Een prestatie die de Fransen bekroonden met een César, een trofee die in de buurt van de Eiffeltoren meer betekent dan een Oscar.

Meer en meer regisseurs uit de wereld van de betere film zijn er van overtuigd dat Kristen Stewart als baby met minuutlijm moet gevoed zijn in plaats van moedermelk. Zo hard plakt ze op het scherm. Zelfs Woody Allen bediende zich in Café Society van haar talent. Maar Stewart zal attent moeten blijven als ze haar gestage klim op de ladder van de geloofwaardigheid niet onderbroken wil zien. Iemand zou haar best eens uitleggen dat Olivier Assayas al wel vaker actrices met veel uitstraling gebruikt heeft – je zou op de duur van misbruik kunnen spreken – om te beletten dat zijn onsamenhangende scripts op het scherm uiteenvallen. Vraag maar aan Maggie Cheung of Asia Argento.

Treurend meisje in te mooie kleren

En zij kregen tenminste nog echte tegenspelers. Stewart moet het 20 minuten stellen met een iPhone die berichten spuwt van iemand die in het hoofd van haar personage best een ondode zou kunnen zijn. Want Maureen, zo heet ze in de film, gelooft in spoken. Haar tweelingbroer was een medium en zij kan ook figuren oproepen die er niet meer zijn. Dat het kan, zien we met onze eigen ogen, wanneer ze al vroeg in de film zijn geest tracht op te roepen. Want hij is dood en ze treurt om zijn afwezigheid. Voor de rest heeft ze best een mooi leven: ze is personal shopper van een notoire dame uit de modewereld, die geen tijd en zin heeft en geld genoeg opdat iemand anders haar kleren en de bijpassende accessoires voor haar zou aanpassen en ophalen.

En zo zien we Maureen op haar brommertje door Parijs zoeven of op de Eurostar naar Londen sporen. Onderweg kan ze er af en toe niet aan weerstaan om het leven over te nemen van de ster die ze dient, maar geen van de opgewekte verwachtingen wordt ingelost en uiteindelijk krijgen we niets meer te zien dan een verhaal van een treurend meisje in veel te mooie kleren dat op alle verkeerde plekken zoekt om haar verdriet te verteren. Triestig.

Van: Olivier Assayas
Met: Kristen Stewart, Lars Eidinger, Sigrid Bouaziz, Nora von Waldstätten
Speelduur: 1u45