‘Justice League’ doet Batman en co onrecht aan ★☆☆☆☆

Langverwachte superheldenfilm brengt niet het beloofde vuurwerk

3 Still uit 'Justice League'. © RV

Zack Snyder doet de superhelden van DC Comics alweer onrecht aan met Justice League. Een weinig interessante imitatie van The Avengers, maar dan met Batman, Wonder Woman en een schurk van de Aldi.

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: nee, het uitstekende Wonder Woman heeft het DC Extended Universe – het filmuniversum bevolkt door de superhelden van striphuis DC Comics – niet definitief op het juiste spoor kunnen zetten. Justice League, de nieuwste film in de reeks, is van een behoorlijk bedroevend niveau.

Heilige graal

Nochtans moest Justice League net de heilige graal van studio Warner Brothers worden: een groepsfilm waarin al hun bekendste helden eindelijk de (super)krachten zouden bundelen, naar het voorbeeld van Marvels extreem lucratieve The Avengers. Al in 2013 begon regisseur Zack Snyder aan de weg te timmeren, maar dat wilde niet zo vlotten. Zowel Man of Steel als Batman v Superman: Dawn of Justice kreunden onder loodzware ernst, oorverdovende actiescènes en barslechte recensies. Er moest dus dringend iets veranderen. En kijk, plots vond Wonder Woman wel de juiste toon: charmant, meeslepend en af en toe grappig.

3 Still uit 'Justice League'. © RV

Helaas is op Justice League alleen nog dat laatste adjectief van toepassing, en dan nog met de nadruk op “af en toe”. De film wordt voortdurend artificieel opgeleukt met mopjes, die in tegenstelling tot Superman meestal niet kunnen vliegen, en dus plat tegen de vlakte gaan. Duidelijk een mislukte poging om de luchtige toon van The Avengers te kopiëren – Warner Brothers haalde zelfs Joss Whedon, de regisseur van The Avengers, aan boord om Justice League af te werken, nadat Snyder door de plotse dood van zijn dochter een stap opzij zette.

Justice League pikt de draad weer op na de dood van Superman. De wereld is in rouw – toegegeven: die krantenpagina waarop hij naast Bowie en Prince staat afgebeeld, is goed gevonden – en vooral erg kwetsbaar, zo zonder beschermheer. Al snel beginnen vreemde insectenmannen op te duiken: de voorbode van een buitenaardse invasie, begrijpt Batman (Ben Affleck). Waarop hij een knokploegje samenstelt met Wonder Woman (Gal Gadot), Aquaman (Jason ‘Khal Drogo’ Momoa), Cyborg (Ray Fisher) en Comic Relief, euh, we bedoelen The Flash (Ezra Miller) natuurlijk.

Beter Trump

Ondertussen wordt er hier en daar wat geleuterd over een “wereld zonder hoop”, en zien we een skinhead de winkel van een moslima vernielen. Iemand in de writers room moet op een dag geroepen hebben: “We moeten inspelen op het Trump-tijdperk!” Maar dan hadden ze beter ook The Donald himself als booswicht opgevoerd, want de generische Steppenwolf (Ciarán Hinds) moet zowat de saaiste supervillain uit de recente geschiedenis zijn. Zijn duivelse plan bestaat er letterlijk in om drie dozen te verzamelen en die in mekaar te duwen. Spannend zeg.

3 Still uit 'Justice League'. © RV

Bovendien is Justice League een zootje qua sfeer en toon, met een aantal personages die niets in de film te zoeken hebben – we kijken naar jou, Aquaman –, chaotische gevechten die nooit kunnen boeien en getelefoneerde twists. O ja, en hoe kan het dat een film die 300 miljoen dollar kostte – laat dat bedrag even bezinken – er toch zo lelijk uitziet?

Vanaf 15/11 in de bioscoop.

Superheldenfilm
Regie