Vlaamse Filmprijzen

‘Home’ is de beste Vlaamse film van het jaar

De Vlaamse filmindustrie verzamelde vanavond op Filmfestival Oostende voor de uitreiking van de Ensors, de Vlaamse Filmprijzen, en om erachter te komen wat iedereen in feite al wist: Home van Fien Troch is de beste Vlaamse film van het jaar.

3 Een scène uit ‘Home’ van Fien Troch © rv cinéart

Verrassend is het palmares van de Ensors geenszins, oververdiend wel. Home, de vierde film van Fien Troch, die zich eerder al deed opmerken met Unspoken en Kid, wist zes van zijn tien nominaties te verzilveren: beste film, beste regisseur, beste actrice (Lena Suijkerbuijk), beste acteur (Loïc Bellemans, Mistral Guidotti, Sebastian Van Dun), beste vrouwelijke bijrol (Els Deceukelier) en beste monteur (Nico Leunen). Voor het eerst delen drie acteurs – drie jonge talenten, met wie we begin dit jaar nog een interview hadden – een Ensor.

Kleine verrassing wel toen niet Jonny Jewel (het brein achter de Amerikaanse popband Chromatics én achter de puike muziek voor Home) en evenmin John Parish (die de sublieme score schreef voor Nathalie Teirlincks knappe Le passé devant nous), maar Steak Number Eight-frontman Brent Vanneste de Ensor kreeg voor beste muziek, voor Kevin Meuls My First Highway.

3 Een scène uit ‘Le Passé devant nous’ © Jo Voets for Savage Films

Evenzeer verrassend: niet Home, wel Le passé devant nous kreeg de prijs van de industrie – de Ensor waarvoor de voltallige filmindustrie stemt. De overige Ensors worden bepaald door een tienkoppige jury waarin dit jaar onder meer Jan Eelen, Wannes Cappelle, Filip Peeters, Annelies Verbeke en VUB-rector Caroline Pauwels zetelden. Met als gevolg (allicht) dat er vanavond ook nog wat Ensors netjes verdeeld moesten worden onder de andere genomineerden: Le ciel flamand van Peter Monsaert ging aan de haal met beste mannelijke bijrol (Wim Willaert) en beste cinematografie (David Williamson), Jessica Woodworth en Peter Brosens kregen voor hun lichtjes geniale King of the Belgians de prijs voor het beste scenario, Souvenir van Bafo Defurne mag zich de Ensor voor beste kostumering opspelden, Kurt Loyens was de beste art director voor – geen idee welke logica daar precies achter zit, want verdient Matthias Schoenaerts dan ook eens geen nominatie voor zijn rollen in buitenlandse producties? – de Nederlandse film Storm, en De premier kreeg de Ensor waar Erik Van Looy al heel zijn leven op zit te wachten: beste make-up.

3 Een scène uit ‘Shadow World’. © rv

Nathalie Teirlinck mocht ten slotte nog een tweede keer het podium op om de prijs voor het beste debuut in ontvangst te nemen, Ghost Rockers: voor altijd? was de beste kinder- en jeugdfilm, en nadat de jury vorig jaar compleet de bal missloeg door het meesterlijke The Land of the Enlightened van Pieter-Jan De Pue te negeren, koos ze dit jaar in de categorie beste documentaire wél voor de meest spraakmakende documentaire: Shadow World van Johan Grimonprez. Die laatste had overigens gerust voor nog meer Ensors genomineerd mogen zijn, maar volgens de reglementen van de Ensors worden documentaires niet gemonteerd, noch geregisseerd. Ze monteren en regisseren zichzelf, met andere woorden.

O, en helemaal tot slot: Sprakeloos van Hilde Van Mieghem ging met de Telenet Publieksprijs aan de haal, terwijl De premier ook nog de gloednieuwe Albert Bert-prijs kreeg, “waarmee Kinepolis de film bekroont die zowel qua bezoekersaantal als qua klantenappreciatie het hoogst scoort”. Dat Kinepolis eveneens de verdeler is van De premier en talloze andere Vlaamse films, en de bioscoopketen het begrip ‘klantenappreciatie’ zelf mag invullen, maakt van die onderscheiding echter de vreemde, eerder verdachte eend in de verder erg geloofwaardige bijt. 

ALLE ENSORS OP EEN RIJ

Beste film: Home van Fien Troch

Beste documentaire: Shadow World van Johan Grimonprez

Beste regisseur: Fien Troch (Home)

Beste actrice: Lena Suijkerbuijk (Home)

Beste acteur: Loïc Bellemans, Mistral Guidotti & Sebastian Van Dun (Home)

Beste vrouwelijke bijrol: Els Deceukelier (Home)

Beste mannelijke bijrol: Wim Willaert (Le ciel flamand)

Beste scenario: Jessica Woodworth & Peter Brosens (King of the Belgians)

Beste cinematografie: David Williamson (Le ciel flamand)

Beste muziek: Brent Vanneste (My First Highway)

Beste monteur: Nico Leunen (Home)

Beste art director: Kurt Loyens (Storm)

Beste kostumering: Christophe Pidre & Florence Scholtès (Souvenir)

Beste make-up: Esther De Goey (De premier)

Beste debuut: Le passé devant nous (Nathalie Teirlinck)

Beste kortfilm (live action): On attend van Dimitri Sterkens

Beste kortfilm (animatie): Kastaars van Jasmine Elsen

Beste kinder- en jeugdfilm: Ghost Rockers: voor altijd? van Gertjan Booy

Prijs van de industrie: Le passé devant nous (Nathalie Teirlinck)

Beste co-productie met Nederland: Brimstone van Martin Koolhoven

Beste co-productie met Wallonië: Noces van Stephan Streker

Bijzondere prestatie: Lina El Arabi (Noces)

Telenet publieksprijs: Sprakeloos van Hilde Van Mieghem

Albert Bert-prijs (box-office): De premier van Erik Van Looy

nieuws

cult

zine