‘Cargo’: baardige binnenvetters op een boot

Debuutfilm van ‘Bevergem’-regisseur is knap drama over vissers

2 ©rv

Cargo is het zelfverzekerde filmdebuut van regisseur Gilles Coulier. In het plat West-Vlaams, maar dat is meteen ook de enige gelijkenis met zijn populaire tv-reeks Bevergem.

Een Vlaamse film die zich in de visserij afspeelt: gek eigenlijk dat Gilles Coulier (Bevergem) de eerste is die met dat idee op de proppen komt. Het vissersmilieu is een vat vol verhalen, die smeken om verteld te worden. Dat bewijst Cargo, Couliers zelfverzekerde langspeelfilmdebuut. Drie broers proberen het noodlijdende familiebedrijf van de ondergang te redden, nadat hun vader op een stormachtige nacht in zee is gevallen – of is hij zelf gesprongen? De oude man, die na zijn ongeluk in bed ligt weg te kwijnen: het is een krachtige metafoor voor de vissersstiel die een stille dood sterft.

'Cargo' is geen themafilm. Familie, daar gaat het om

Maar Cargo is geen themafilm. Familie, daar gaat het om. Broers Jean, Francis en William Broucke (respectievelijk Sam Louwyck, Wim Willaert en Sebastien Dewaele; allemaal karakterkoppen die gesculpteerd lijken door regen, wind, en zeezout) zijn stugge kerels die zelden een emotie door de mazen van hun net laten glippen. Baardige binnenvetters. De communicatie tussen hen verloopt bijzonder stroef. Na het wegvallen van hun vader moet Jean, de oudste van de drie, de zware last die op zijn schouders is terechtgekomen – de ‘cargo’ uit de titel? – dus alleen dragen. Het bedrijf zit diep in de schulden, maar de boel verkopen krijgt hij niet over zijn hart. Hij moet dus wanhopig op zoek naar een andere uitweg.

Geen scène te veel

©rv

Coulier past zijn vertelstijl aan aan zijn personages: zij zijn kort van stof, de film dus ook – getuige de slanke speelduur van anderhalf uur. Er zit geen scène te veel in Cargo, nergens wordt er een uitleggerige speech gegeven of een achterliggend idee te dik aangezet. Wie dat al in zijn debuutfilm klaarspeelt, gaat een mooie toekomst tegemoet.