REVIEW

‘Bar Bahar’: Vijftig tinten kleur in Tel Aviv

Elke film over het Israëlisch-Palestijns conflict blijkt explosief te zijn. Maar het zou jammer zijn als Bar Bahar bedolven werd onder politieke meningen, want Maysaloun Hamoud heeft een genuanceerd, kleurrijk portret van drie heel verschillende vrouwen afgeleverd.

1 Leila (Mouna Hawa), Salma (Sana Jammelieh) en Noor (Shaden Kanboura), de drie hoofdpersonages van 'Bar Bahar'. © RV

Auteurs, kunstenaars en filmmakers die zich wagen aan een verhaal over het Israëlisch-Palestijnse conflict, begeven zich in een mijnenveld. Daar kan Bar Bahar-regisseuse Maysaloun Hamoud van meespreken. Ze werd de eerste Palestijn in zeventig jaar die een fatwa over zich kreeg afgeroepen, omdat vrome moslims niet gediend waren met de manier waarop de islam wordt geportretteerd, namelijk als een instelling die vrouwen beperkt in hun vrijheid en autonomie.

Toch biedt Bar Bahar een intrigerend, vrouwelijk portret van de cultuurclash die dagelijks in de straten van de Israëlische stad Tel Aviv plaatsvindt. Centraal staan Leila (Mouna Hawa), Salma (Sana Jammelieh) en Noor (Shaden Kanboura), drie vrouwen die een appartement delen. De eerste is een kettingrokende, vrijgevochten advocate, de tweede een christelijke, lesbische dj en de derde een vrome, brave moslima die nog voor haar huwelijk al onderdrukt wordt door haar toekomstige man (Henry Andrawas).

Share

Hamoud confronteert haar hoofdpersonages met de beperkingen en vooroordelen van de conservatieve, religieuze samenleving waarin ze zijn opgegroeid, maar stelt hen nooit voor als slachtoffers

Hamoud confronteert haar hoofdpersonages met de beperkingen en vooroordelen van de conservatieve, religieuze samenleving waarin ze zijn opgegroeid, maar stelt hen nooit voor als slachtoffers. Tegelijk vermijdt ze dat Leila, Salma en Noor stereotiepe social warriors zijn, blind voor de realiteit die hen omringt. De sterkte van deze prent is dat Hamoud de voor de hand liggende paden weet te vermijden, en in de plaats daarvan samen met haar personages onderzoekt welke uitwegen er zijn - als die er al zijn.

Geen pamflet

Het nachtleven in Tel Aviv is daar één van. De stad aan de mediterrane kust is evengoed één van de hoofdrolspelers in Bar Bahar, en Hamoud brengt ze in al haar veelzijdigheid in beeld. Het is een land van Oz voor jonge mensen die de beklemmende samenleving van het platteland willen ontvluchten, en Hamoud schuwt de sex, drugs & rock-n-roll niet. Tel Aviv blijkt het Berlijn van het Midden-Oosten te zijn: kleurrijk, vrijdenkend, hoopgevend. Maar met een rauw kantje en een donkere geschiedenis, want zelfs vrijbuiters kunnen besmet raken door religieus conservatisme.

Hamoud is duidelijk niet bang om een standpunt in te nemen, maar Bar Bahar is geen pamflet: haar film wordt niet bevolkt door politieke archetypen, maar door echte mensen. Daarom zou het zonde zijn als Bar Bahar wordt overschaduwd door extreme meningen, want de Palestijnse filmmaakster toont net de vijftig tinten kleur die je terugvindt in Tel Aviv. Zo doet ze de Engelse titel van haar film, In Between, alle eer aan: zoals Laila, Salma en Noor zich tussen een beklemmende en een vrijzinnige wereld bevinden, zo toont Hamoud aan dat de Israëlische stad de brug kan maken van een donkere geschiedenis naar een hoopvolle toekomst.

DRAMA

Van: Maysaloun Hamoud

Met: Mouna Hawa, Sana Jammelieh, Shaden Kanboura

Duur: 1u36

nieuws

cult

zine