Filmrecensie

'Au revoir là-haut': ongemakkelijk maar charmant sprookje voor volwassenen

2 Au revoir là-haut © rv

Au revoir là-haut vertelt geen verhaal waar u vrolijk van wordt. Toch slaagt regisseur Albert Dupontel erin van dit gitzwarte epos een ongemakkelijk, maar charmant sprookje voor volwassenen te maken.

Soldaat Edouard Péricourt wordt aan het einde van de Eerste Wereldoorlog onnodig het slagveld opgestuurd door de strijdverslaafde luitenant Henri d'Aulnay-Pradelle. In dat gevecht verliest Péricourt zijn onderkaak. Een dermate onappetijtelijk uitgangspunt, dat u misschien liever geblinddoekt naar de cinema zou gaan.

Share

De film heeft een dermate onappetijtelijk uitgangspunt, dat u misschien liever geblinddoekt naar de cinema zou gaan

De film wordt dan ook zeer expliciet, maar gelukkig veelal op andere fronten. De actie, zeker in die beginscènes, wordt van erg dichtbij in beeld gebracht, zonder de gruwel al te zeer te benadrukken. Regisseur Albert Dupontel gebruikt daarvoor verteltruken van de vroege cinema, in combinatie met een prachtig gevoel voor kleur.

Maar bovenal weet Dupontel ook zichzelf strak te regisseren in de tweede hoofdrol. Hij speelt Albert Maillard, een wat oudere soldaat uit hetzelfde regiment die zich na de oorlog ontfermt over de zwaargewonde Péricourt. Die laatste smeekt Maillard om zijn dood te faken, zodat hij vooral niets meer te maken moet hebben met zijn dominante vader (Niels Arestrup).

Non-verbale vaudeville

En zo verzeilen de twee oud-strijders in het naoorlogse Parijs, waar Péricourt zich verschuilt achter maskers en zich toelegt op zijn grootste passie: de tekenkunst. Om zich van een financiële toekomst te verzekeren, start het duo een malafide handel in herdenkingsmonumenten. En zo krijgen ze willens nillens weer te maken met die vreselijke luitenant én met vader Péricourt.

2 Au revoir là-haut © rv

Péricourt - het flamboyante personage zonder onderkaak - wordt gespeeld door Nahuel Pérez Biscayart (120 battements par minute), in een heerlijk rol die steeds meer vaudeville wordt uitgepuurd naarmate de film vordert. Biscayart geeft zo non-verbaal een subtiele maar doorleefde interpretatie aan zijn karakter dat door de verwondingen niet meer kan spreken.

Als regisseur maakt Dupontel van dit gitzwarte epos - naar de gelijknamige roman van Pierre Lemaître - een ongemakkelijk doch charmant sprookje voor volwassenen. En zo hebben we ze al lang niet meer gezien.

Nu in de zalen.

Drama
Regie: Albert Dupontel
Met: Nahuel Pérez Biscayart, Albert Dupontel, Laurent Lafitte
Duur: 117 minuten

nieuws

cult

zine