Recensie

‘All the Money in the World’: hoe schandalig rijk zijn je in een alien kan veranderen

Vervanging van Kevin Spacey was de moeite waard

1 Acteurs Mark Wahlberg (links) en Christopher Plummer (rechts), samen met regisseur Ridley Scott (midden) op de set van 'All The Money In The World'. © AP

Over de lastminutevervanging van Kevin Spacey in All the Money in the World is al veel inkt gevloeid, maar hoe goed is de film nu eigenlijk? De nieuwste van Ridley Scott boeit van begin tot eind, zonder je echt van je sokken te blazen.

U droomt ervan om, net zoals in die ene reclamespot, “schandalig rijk” te worden? Misschien kan All the Money in the World u op andere ideeën brengen. Regisseur Ridley Scott (bekend van Alien, Blade Runner, Gladiator…) grijpt de waargebeurde kidnapping van John Paul Getty III – kleinzoon van de stinkend rijke oliemagnaat J. Paul Getty – aan om de ravages te tonen die extreme rijkdom kan aanrichten.

Maar goed, eerst wil u natuurlijk weten hoe het nu is afgelopen met die spectaculaire lastminutevervanging: Kevin Spacey, die oorspronkelijk de rol van Getty speelde, kreeg enkele weken voor de release een rode kaart, en plots mocht de 88-jarige Christopher Plummer in de blessuretijd het veld op. En scoren doet hij.

Ja, als u goed kijkt, kunt u zien dat Plummer in een bepaald shot niet écht in de woestijn, maar wel voor een green screen staat. In de 9 extra draaidagen die Scott voorzag om Spaceys scènes opnieuw op te nemen, was er uiteraard geen tijd om nog ver te reizen. Ook zal u merken dat Plummer opvallend vaak alleen in beeld komt: zo kon Scott zo veel mogelijk scènes inblikken zonder dat tegenspelers Michelle Williams en Mark Wahlberg op de set moesten zijn. Een kunstgreep, maar tegelijk geeft het de film extra betekenis: Getty heeft onwelvoeglijk veel geld, maar staat precies daardoor helemaal alleen op de wereld.

Alien

Share

In al zijn efficiëntie blaast hij je nooit echt van je sokken met een adembenemend shot of een écht opzienbarend inzicht in de menselijke psyche

Hoe dan ook: wie van niks weet, zal niet eens iets merken van de hele operatie. Plummer acteert alsof hij zich maanden lang (en niet slechts enkele dagen) kon inwerken in de door hebzucht vervormde en verharde geest van Getty, die weigerde om een cent losgeld te betalen. We zien geen levensgenieter die comfortabel zwelgt in zijn geld, wel een oude man die als de dood is om zijn zuurverdiende centen te verliezen. Bij momenten is dat komisch, maar soms wordt het ronduit griezelig: Plummer zet Getty bijna neer als een alien, die door zijn overweldigende rijkdom niet meer in staat is om de meest basale menselijke emoties te begrijpen. Zelfs familie is voor deze man alleen van waarde als hij ze kan bezitten.

All the Money in the World schetst een fascinerend portret van Getty, maar in feite is hij niet het hoofdpersonage van deze film. Scott focust vooral op de lijdensweg van Gail Harris (een sterke Michelle Williams, overmand door emotie), de moeder van de gekidnapte jongen (Charlie Plummer), die moet onderhandelen met de ontvoerders én met opa Getty. Puur op moeder- en overlevingsinstinct trekt ze ons mee in het verhaal, maar ze krijgt niet de gelaagdheid waar Getty wel recht op heeft.

All the Money in the World is een bijzonder capabel opgebouwde thriller die van begin tot eind boeit, maar in al zijn efficiëntie blaast hij je nooit echt van je sokken met een adembenemend shot of een écht opzienbarend inzicht in de menselijke psyche. Een film met een unieke voorgeschiedenis, die voor de rest net dat tikje te weinig uit de band springt.

Genre: Thriller
Van: Ridley Scott
Met: Michelle Williams, Christopher Plummer, Mark Wahlberg, Charlie Plummer
Duur: 132 min.

nieuws

cult

zine