Interview

Wim Delvoye verlaat België: “Als ik voor de keuze word gesteld, wil ik Brit zijn”

Kunstenaar neemt met overzichtsexpo afscheid van zijn thuisland

Het komt nooit meer goed tussen kunste­­naar Wim Delvoye (53) en zijn geboorteland. Maar voor hij met een wel­ge­meen­de ‘fuck you’ de deur achter zich dichttrekt, mag hij de eerbiedwaardige Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België inpalmen in Brussel.

BIO

• geboren in 1965 in Wervik

• maakte X-rays van vrijende koppels en verwerkte die als glasramen in een neogotische kapel

• toonde op Docu­menta IX in Kassel (1992) zijn geta­toeëerde varkens

• presenteerde in 2000 de Cloaca, een machine die ‘kak’ produceert

• bouwt in 2009 zijn eerste Torre, een toren in staal, aan het Peggy Guggen­heim in Venetië 

• lag de afgelopen jaren vaak overhoop met over­heidsinstanties in verband met wer­ken aan zijn kasteel de Bueren in Melle

Hij zit in ons collectieve geheugen als een man met een kasteel, kak en varkens. Als je op Google de naam Wim Delvoye invoert, dan braakt de zoekmachine berichten uit over bouwovertredingen, een strontmachine en dode beesten. Relletjes à volonté. Dié Delvoye kent u dus al. De man die gemakkelijkheidshalve ‘enfant terrible’ wordt genoemd. 

Ik heb het heilige voornemen om niet het ‘vreselijke kind’ maar wel de kunstenaar Wim Delvoye te interviewen, wanneer ik aanbel bij zijn studio in Gentbrugge. In de smeedijzeren toegangspoort zit de Cloaca-mascotte verwerkt – een Mr Proper-mannetje met een onderlijf van darmen – met daaronder het beroemde citaat waarmee Dante ons de hel doet binnentreden in zijn Goddelijke komedie.

cult

zine