Expo

S.M.A.K. zoekt schoonheid in gevaar met expo Leo Copers

Expo focust op vroegste werken van 'god of hellfire'

Gevaar vormt de rode draad van de tentoonstelling Leo Copers. 1969-1974. Maar dan op subtiele wijze: Copers laat de poëtische esthetiek van zijn werken clashen met het onheil dat er – als je ze wat aandachtiger bekijkt – van uitgaat. Het S.M.A.K. toont een overzicht van de vroegste werken van de man die de zee in brand stak, de Mona Lisa deed huilen en in het Gentse Citadelpark een kerkhof aanlegde waar hij de grootste internationale musea begroef.

Op 3 mei 1969 liep Leo Copers van de Burgstraat naar het Gravensteen in Gent. Toen hij op de brug over de Leie stond, bleef hij staan, want in het water zag hij een kapot peerlampje drijven. Een aha-erlebnis die verzilverd werd in de sculptuur Waterlamp – in het S.M.A.K. te zien op een grote tafel.

nieuws