Musea

Iedereen wil naar het Louvre, met dank aan Beyoncé en Jay-Z

2 Beyoncé en Jay-Z. © PhotoNews

Het Louvre, het meestbezochte museum ter wereld, heeft in 2018 de grens van 10 miljoen bezoekers overschreden. Met dank aan Beyonce en Jay-Z.

2 Aanschuiven aan het Louvre. Het museum heeft in 2018 voor het eerst de kaap van 10 miljoen bezoekers overschreden. © EPA

"Voor de eerste keer in zijn geschiedenis, en ik denk voor de eerste keer in de geschiedenis van alle musea, heeft het Louvre in 2018 meer dan 10 miljoen bezoekers ontvangen", bevestigt directeur Jean-Luc Martinez aan het Franse persagentschap AFP. Met 10,2 miljoen bezoekers zag het museum het bezoekersaantal met 25 procent stijgen tegenover 2017, toen het 8,1 miljoen gasten lokte, en overtreft het zijn record uit 2012 van 9,7 miljoen bezoekers.

Volgens Martinez is het record van vorig jaar te danken aan "het herstel van het internationale toerisme in Parijs". De directeur stelt voorts dat na de werken van de voorbije jaren de capaciteit van het museum verhoogd is. Zo kwamen er onder meer een nieuwe bagageruimte, ticketautomaat en onthaal voor groepen.

Evenementen

Maar ook Beyoncé en Jay-Z doen hun duit in het zakje. De videoclip die bij het nummer 'Apeshit' hoort is immers opgenomen in het museum en laat een aantal van de belangrijkste werken uit de collectie zien. De clip is ondertussen meer dan 150 miljoen keer bekeken en dat inspireerde blijkbaar heel wat fans om naar Parijs af te zakken. Meer dan de helft van de bezoekers was in 2018 jonger dan dertig jaar.

Bijna drie vierde van de bezoekers zijn buitenlanders, maar de Fransen blijven met 2,5 miljoen de belangrijkste nationaliteit. Daarna volgen de Amerikanen en de Chinezen. Dit jaar rekent de directie op twee evenementen om nog meer bezoekers aan te trekken: de dertigste verjaardag van de glazen piramide van het Louvre en een tentoonstelling over Leonardo da Vinci, die 500 jaar geleden overleed in Frankrijk.

nieuws

cult

zine