Review

'High Society': De happy few ten voeten uit

Vijf eeuwen in portretten in het Amsterdamse Rijksmuseum: Chic, chiquer, chicst

5 Taco Dibbits (hoofddirecteur van het Amsterdamse Rijksmuseum) poseert voor Rembrandts huwelijksportretten van Marten Soolmans en Oopjen Coppit op de tentoonstelling 'High Society'. © ANP

De rijken der aarde lieten zich op levensgroot formaat schilderen. Een tentoonstelling in het Amsterdamse Rijksmuseum met dit portretgenre als onderwerp viert de terugkeer van Rembrandts Marten en Oopjen in Amsterdam.

5 ‘Markiezin Luisa Casati en haar windhond’ (1908). © AP

Daar hangen ze, de rijken der aarde. Zelfverzekerd, chic, ijdel. De 39 levensgrote portretten die op de tentoonstelling High Society in het Rijksmuseum in Amsterdam hangen, tonen allemaal prachtig uitgedoste mensen. De dure stoffen en ingenieuze patronen van hun kledingstukken suggereren welvaart. Maar beter nog lees je hun hooggeplaatste positie af aan hun blik: neus in de lucht, hand in de zij, de tevreden uitdrukking op hun gezicht. Niemand kan hun iets maken. Althans, dat willen ze ons doen geloven.

Wat zouden ze in hun nopjes zijn geweest als ze wisten dat ze nu in het Rijksmuseum hangen, op de tentoonstelling waarmee de aankoop van Rembrandts levensgrote portretten van
Marten en Oopjen door het Rijksmuseum en het Louvre wordt gevierd.

nieuws

cult

zine