Expo

Dit krijg je als je door een Warhol-bril naar Nespresso-reclame kijkt

Egon Van Herreweghe stelt zeefdrukken met koffie tentoon in Brussel

Zeefdrukken gemaakt van koffie in plaats van inkt: Andy Warhol had het kunnen bedenken, maar het idee is ontsproten aan het brein van zijn Gentse adept Egon Van Herreweghe die aan popart een eigentijdse draai geeft.

Share

'Ik maakte één zeefdruk voor elke smaak, maar de deca-variëteiten heb ik laten vallen omdat dat geen echte koffie is'

Kunstenaar Egon Van Herreweghe

Dertienmaal blikt George Clooney onversaagd in de lens, het hoofd licht voorover gebogen, de mondhoeken in een mild monkellachje opgetrokken, het haar gekamd met een perfecte scheiding. Het is een iconisch beeld uit de publiciteitscampagnes voor het Zwitserse koffiemerk Nespresso waarin Clooney al een dozijn jaar figureert. Dat beeld heeft de Gentse kunstenaar Egon Van Herreweghe laten zeefdrukken met in plaats van inkt zowaar koffie van – what else? – Nespresso. “Een voor elke smaak, maar de decafeïnévariëteiten heb ik laten vallen omdat dat geen echte koffie is”, grijnst hij.

cult