Kunst

Deze app is de Shazam voor kunstwerken

Maar hebben we zo'n app wel nodig?

Met Smartify doet de kunstsector een nieuwe stap naar meer digitalisering. De app maakt gebruik van gezichtsherkenning om gebruikers meer info te geven over schilderijen en kunstwerken: een Shazam voor kunstliefhebbers, zeg maar.

Je scant een schilderij met je smartphone, en luttele seconden later verschijnt de meest essentiële info over het kunstwerk en de kunstenaar op je scherm. Dat is de essentie van Smartify, een gratis app die fungeert als je persoonlijke gids door een dertigtal musea over de hele wereld. 

Smartify probeert zich in de markt te zetten als een museumvariant van Shazam, de bekende app waarmee je muziek kunt herkennen. Met gezichtsherkenningstechnologie en een database aan informatie die voorzien wordt door musea biedt de app je niet alleen een beschrijving van het kunstwerk in verschillende talen (waaronder Nederlands), maar meteen ook een beetje achtergrondinformatie over het werk zelf, een beknopte biografie over de kunstenaar, én een link naar de Wikipedia-pagina.

Wie in het Amsterdamse Rijksmuseum Vincent Van Goghs Zelfportret (1887) scant, krijgt zo te lezen dat Van Gogh in Parijs ging wonen "nadat hij van zijn broer Theo had gehoord over de nieuwe kleurige Franse schilderkunst",  en dat de schilder die stijl al snel uitprobeerde "in een aantal zelfportretten. Dit deed hij vooral om de kosten voor een model uit te sparen."

Handig, zo lijkt, zeker omdat gebruikers hun favoriete werken ook kunnen opslaan in een eigen 'privé-collectie.' Maar de app heeft ook zijn beperkingen. Zo heeft de app voorlopig maar een beperkt aantal overeenkomsten met musea afgesloten. Naast prestigieuze internationale instituten als het Metropolitan Museum of Art in New York en de Wallace Collection in Londen, kunt u met Smartify ook naar het Rijksmuseum in Amsterdam of de Accessible Art Fair in Brussel. Maar wie naar het S.M.A.K. in Gent of het Fotomuseum in Antwerpen trekt, heeft niets aan de app.

De shock van het onbekende

Bovendien valt er ook kritiek te horen. In een column in de Britse krant The Guardian stelt kunstcriticus Jonathan Jones zich vragen bij het nut van Smartify. "Dit moedigt mensen simpelweg aan om naar hun telefoon te staren, in plaats van de schilderijen zelf te bekijken. Alsof we daar nog enige aanmoediging voor nodig hadden." We hoeven niet alle feitjes te kennen om van kunst te kunnen genieten, vindt Jones: "De shock van het onbekende is het meest waardevolle dat kunst ons kan geven."

Toch zoeken musea al langer naar manieren om aansluiting te vinden bij de digitale revolutie. Afgelopen winter experimenteerde de Stadstriënnale Genk/Hasselt met een Tinder-app voor kunstwerken, en de Bozar in Brussel sloot in 2015 een partnerschap met het Google Cultural Art Institute, dat collecties digitaliseert om zo "een virtueel verlengstuk" van de museumbeleving te kunnen verzorgen.

Dat hoeft, in tegenstelling tot sommige criticasters, geen slechte zaak te zijn, vonden experts toen. "Mensen worden getriggerd door iets wat ze online leren kennen, maar meer dan ooit willen ze dan ook de echte ervaring." 

nieuws

cult

zine