Expo

De eerste postume expo over Raoul De Keyser in het S.M.A.K.: levenslust die het zwijgen oplegt

3 Een portret van Raoul De Keyser op zijn oude dag, met zijn trouwe wandelstok, een van zijn vaste onderwerpen. © Jef Van Eynde

Weinig grote kunstenaars namen zo discreet een belangrijke positie in als Raoul De Keyser. In het S.M.A.K. vonden ze het dan ook tijd om zijn volledige werk voor de eerste keer na zijn dood te exposeren. "Waarom we het nu tentoonstellen?", vraagt de curator verbaasd. "Er is geen moment waarop het werk van De Keyser niet past." 

"Waar zullen we beginnen? Hier, aan het einde, of bij het begin?", vraagt curator Martin Germann grappend. Rond ons liggen de schilderijen van De Keyser te wachten op hun plaats aan de muur; mannen in zwarte T-shirts, met boormachines en veiligheidsgordels, hangen ingetogen maar onder het gedreun van hun gereedschap, de De Keysers op.

Share

'De Keyser was niet geïnteresseerd in het grote verhaal. Hij wou dat we elk schilderij bekijken als een essay'

Martin Germann, curator

"Ken je het werk van De Keyser eigenlijk wel?", vraagt Germann in zijn vriendelijke Duits goedbedoelend.

nieuws

cult

zine