cadeauspecial

Belgische website is Amazon van de kunst: "Kunst is voor iedereen"

Artlead, voor al uw (min of meer) betaalbare kunstwerken

2 Thomas Caron: 'Artlead zit tussen een galerie en IKEA.' ©Jonas Lampens

Kunstboeken geven lekker weg, maar waarom niet ineens een kunstwérk onder de kerstboom leggen? Uit de collectie van artlead bijvoorbeeld, een Belgische website met (redelijk) betaalbare kunst. Van relatief onbekend tot zeer - Luc Tuymans, iemand? - gegeerd.

In 2014 vertrok Thomas Caron na zeven jaar als curator bij het S.M.A.K. om artlead uit de grond te stampen. Het was een sprong in het duister, geeft hij toe. "Mensen verklaarden me voor gek: waarom neem je niet gewoon loopbaanonderbreking? Oké, dat was veiliger geweest. Maar als je nooit springt, bereik je niets. Het was tijd voor iets anders."

Tussen IKEA en galerie

Het idee voor artlead ontstond toen Caron nog in het S.M.A.K. werkte. Musea nodigen dikwijls kunstenaars uit om edities te creëren die in een beperkte oplage worden verkocht. Maar sommige daarvan blijven twintig jaar onaangeroerd in de kast liggen. Dat vond Caron zonde. Hij tipte de edities bij vrienden die op zoek waren naar een bijzonder huwelijkscadeau of gewoon naar iets om hun woonkamer mee op te vrolijken.

"In het S.M.A.K. lag lang zo'n editie van Mark Manders. Ik heb die zo vaak aangeraden dat ze nu is uitverkocht. Veel vrienden leerden zo zijn werk kennen."

Voor Caron, die zich heeft voorgenomen om met kunst een zo breed mogelijk publiek te bereiken, is artlead een logische voortzetting. "Kunst hoeft niet moeilijk of duur te zijn. Jonge mensen met een brede culturele interesse denken er weleens over na om een kunstwerk te kopen, maar ze weten vaak niet waar ze moeten zijn. Er lijken maar twee mogelijkheden: je geeft veel geld uit in een galerie of je koopt een poster in de Ikea. Ik wil met artlead laten zien dat er een derde weg is."

Van Paul McCarthy tot Luc Tuymans

Kunst is geen zaak van de happy few. Dat is een misvatting die volgens Caron in de hand wordt gewerkt door de media. "Wanneer er over kunst wordt geschreven of gesproken, gaat het vaak over de hoge prijs die je voor de grote namen neertelt. Zo krijgen mensen het idee dat kunst niet binnen hun mogelijkheden ligt." Hij ziet artlead als een gids, een startpunt om mensen vertrouwd te maken met wat er in de kunstwereld gebeurt.

Share

Van sommige kunstenaars weet ik dat ze de tand des tijds niet zullen doorstaan of gewoonweg te lokaal zijn.

Thomas Caron (artlead)

Caron richt zich op een breed publiek, met edities en kunstwerken tussen vijftig en tienduizend euro. Het platform werkt samen met musea, non-profits, galeries en uitgeverijen die de voormalige S.M.A.K.-curator na aan het hart liggen. De werken komen uit heel Europa: België, Zwitserland, Duitsland, Engeland, Spanje en binnenkort ook Frankrijk. Caron maakt een strenge selectie, "want ik kan natuurlijk niet alles aannemen. Van sommige kunstenaars weet ik dat ze de tand des tijds niet zullen doorstaan of gewoonweg te lokaal zijn. Ik focus op internationale namen die institutioneel worden ondersteund en innovatief bezig zijn."

Onder hen: Ed Templeton, Paul McCarthy, Juergen Teller en Luc Tuymans. Voor respectievelijk 250, 400, 500 en 2.200 euro haal je een van hun werken in huis - genummerd en gesigneerd.

Niet te duur, niet te moeilijk, daar is het de jonge ondernemer om te doen. "Ik probeer mee te zoeken naar wat iemand interesseert, en wanneer hij moeilijkheden ondervindt om online te bestellen, bel ik hem op en doorlopen we samen alle stappen." In een galerie of online, kunst blijft voor Caron iets heel anders dan een paar schoenen.

De billboard series

Om speculatie te vermijden, kan een editie nooit in grote hoeveelheden worden aangekocht. Transparantie in prijs en aanbod staan voorop, en dat maakt dat ook steeds meer buitenlandse kunstliefhebbers de weg vinden naar artlead. "Niet evident", zegt Caron. "Oké, het internet kent geen grenzen, maar er staat zo gigantisch veel op. Ik wil kunstliefhebbers wegwijs maken in dat verwarrende web."

Wat dat betreft, is de marktplaats slechts één onderdeel van artlead. Op de website worden eveneens tentoonstellingen besproken, en wie naar een internationale kunstbeurs trekt, doet er goed aan om op voorhand even de tips van Caron door te nemen.

Ook leuk: de billboard series, een project waarbij kunstenaars worden uitgenodigd om een werk te creëren voor een reusachtige billboard in Gent. "Het uitgelezen platform om interessante kunstenaars bij een groot publiek te introduceren", meent Caron, die van elke aflevering eveneens een heel beperkte editie online verkoopt en daarmee de volgende billboard in de reeks financiert.

Uit de (kunst)school geklapt

Als het van de jonge kunstliefhebber afhangt, kijken we straks overal naar kunst - in musea, op straat én in de huiskamer.

"Ik groeide op aan zee, waar op dat vlak weinig te beleven viel. Maar op de middelbare school sprak een van de leerkrachten zo begeesterd over kunst, dat ik uiteindelijk kunstgeschiedenis ben gaan studeren. Kunst stelt ons in staat om vanaf een afstand naar de wereld te kijken - onafhankelijk van onze omgeving of bankrekening. Het is voor iedereen. Nu gewoon zien dat artlead met anderen doet wat die leraar met mij deed."

artlead.net

►Thomas Caron: 'Ik probeer mee te zoeken naar wat iemand interesseert.' ©Jonas Lampens