gesponsord

Ze hebben een verhaal en de consument is er dol op!

1 © Fotolia

Een voetbaltruitje waar geschiedenis aan kleeft, een wagen die mooie herinneringen oproept, een bier zoals het vroeger was … We gaan steeds vaker op zoek naar authenticiteit, puurheid en traditie. Sommigen verheffen dit zelfs tot een echte levenskunst.

Nu het WK volop bezig is, zijn er overal in het straatbeeld voetbaltruitjes te zien. Vaak zijn het echter niet de exemplaren die je zou verwachten. De outfit van sterren als Ronaldo, Neymar en co wordt steeds vaker naar de kast verwezen. Het nec plus ultra vandaag is een replica van het truitje van Pelé uit 1970, van Beckenbauer uit 1981 of van de Belgische nationale ploeg uit 1961.

Wat er achter die tendens schuilgaat? Het verlangen naar een pure vorm van voetbal, de trots van een echte supporter met flink wat kilometers op de teller en de keuze voor authenticiteit, met een katoenen truitje in plaats van een synthetisch shirt vol sponsors. Ook de zeldzaamheid speelt een rol.

Niet met de stroom meedrijven

Voorwerpen met een verhaal en het verlangen om terug te keren naar de roots zijn ondertussen uitgegroeid van een modefenomeen tot een ware levenskunst. De steeds groter wordende groep aanhangers wil ingaan tegen de cultuur van massaproducten en kiest resoluut voor een terugkeer naar authenticiteit, echte smaak en traditie.

Neem nu pils als voorbeeld. Hoewel je zou denken dat men tegenwoordig liever een speciaal bier drinkt in plaats van een pils, heeft de authentieke en pure smaak ervoor gezorgd dat dit het meest gedronken en verkochte bier ter wereld is! De gehopte pils van lage gisting vindt zijn oorsprong in Tsjechië. Het bier deed zijn intrede in België in 1928 onder de naam Cristal met een recept dat tot op vandaag behouden is gebleven, tot grote vreugde van de liefhebbers.

Een hechte band smeden

Het 2pk'tje is nog zo'n voorbeeld van die terugkeer naar de bron. Hoewel de 'Geit' al sinds 1990 niet meer van de band rolt – het model voldoet niet aan de hedendaagse veiligheidsnormen – blijft het een schitterende wagen vol herinneringen aan de Franse levensstijl, een symbool van de vrijheid dat nog altijd heel gegeerd is. Net zoals de ‘Kever’ of het ‘Bolleke’.

Hetzelfde verhaal zien we bij de Polymega-console, waarmee gamers hun oude spellen uit de jaren 80 opnieuw kunnen gebruiken. Andere voorbeelden zijn de terugkeer van de Polaroid, accessoires in formica, zwarte zeep, de talloze winkels en webshops gespecialiseerd in kleding van voor de jaren 1980 en merken die speciale edities van hun producten in de verf zetten met vintage-etiketten.

Teruggrijpen naar producten in hun oorspronkelijke vorm was misschien in eerste instantie een marketingkeuze, maar het lijdt geen twijfel dat er ondertussen een echte behoefte is ontstaan bij de consument. Een behoefte aan voorwerpen met diepgang en producten met een verhaal, waarmee we een hechte band hebben en die in zekere zin houvast bieden.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met BrandTales, de branded content afdeling van De Persgroep Advertising en valt niet onder de verantwoordelijkheid van de redactie.
Dossier Cristal Alken
Dossier Cristal Alken

Lees alle artikels

nieuws

cult

zine