Dossier Onderwijs

Ziekteverzuim onderwijspersoneel neemt verder toe

Het gemiddeld aantal ziektedagen in het Vlaamse onderwijs is in 2015 gestegen naar 16,35 dagen, tegenover 14,89 dagen in 2014. Psychosociale aandoeningen zoals (bv. burn-out) blijven de voornaamste oorzaak, maar voor het eerst in jaren is er een lichte daling. Steeds meer leraren hervatten ook hun werk deeltijds na een langdurige periode van ziekte. Dat blijkt allemaal uit het jaarlijks rapport Ziekteverzuim van het Vlaamse onderwijspersoneel van het Agentschap voor Onderwijsdiensten (agODi). OV, de christelijke vakbond in het basisonderwijs, pleit er met die cijfers in de hand nogmaals voor om leerkracht als zwaar beroep te erkennen.

1 Minister van Onderwijs Hilde Crevits © BELGA

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) maakte het ziekterapport vandaag bekend. De cijfers geven een overzicht van het ziekteverzuim bij het Vlaamse onderwijspersoneel in 2015.

Wie ziek was, was dat in 2015 gemiddeld 16,35 dagen tegenover 14,89 dagen in 2014. In percentage uitgedrukt gaat het om 4,48 procent afwezigheid wegens ziekte in 2015 tegenover 4,08 procent in 2014. Het gaat om het hoogste percentage van de laatste 5 jaar.

Psychosociale aandoeningen, denk bijvoorbeeld aan stress en burn-out, blijven de voornaamste oorzaak van ziekte. Het gaat om 35,59 procent van de ziektedagen. Maar voor het eerst in jaren is er wel een lichte daling. In 2014 bedroeg het nog 36,43 procent. Na psychosociale aandoeningen komen problemen met de gewrichten en de rug het vaakst voor.

Uit de cijfers blijkt nog dat steeds meer leraren hun werk deeltijds hervatten na een langdurige ziekte. In 2015 ging het in totaal om bijna 204.000 dagen, een stijging van 12,5 procent ten opzichte van het jaar voordien.

Sinds januari 2015 is het voor personeelsleden die nooit meer hun volledige opdracht kunnen uitoefenen ook mogelijk om voor een langere periode verminderd te werken. Minister Crevits wil leerkrachten op die manier helpen om zo snel mogelijk opnieuw aan de slag te gaan en langdurige afwezigheden (en de bijhorende risico's) vermijden. Minister Crevits: "609 personeelsleden (74 mannen en 535 vrouwen) maakten in 2015 gebruik van deze nieuwe regeling".

Erkenning als zwaar beroep

"De hoge werkdruk en de emotionele belastingen eisen hun tol", besluit algemeen secretaris van COV Marianne Coopman uit de cijfers. "In de praktijk betekent dit dat leerkrachten en directeurs vaak hun ziekte uitstellen. Ze werken tot ze er uitgeput bij neervallen. Op dat moment zit er niets anders op dan langdurig ziek thuis blijven."

De vakbond verwijst naar een SERV-rapport uit 2014, waarin toen al te lezen was dat leerkrachten een grotere kans maken op burn-outs en psychosociale aandoeningen. Coopman wijst daarvoor op de emotionele prikkels waaraan leerkrachten bloot staan en de hoge maatschappelijke druk. "Het belang dat de maatschappij aan onderwijs hecht, heeft voorlopig nog niet geleid tot een fundamenteel herbekijken van de werkomstandigheden van leerkrachten."

Voor Coopman moeten deze cijfers ook hun weg vinden naar Pensioenminister Daniel Bacquelaine. "Onderwijs is een zwaar beroep. Dat wordt hier opnieuw zwart op wit bewezen."

Dat steeds meer leraren hun werk deeltijds hervatten na een langdurige ziekte noemt Coopman een "positieve evolutie". Al maakt ze hierbij ook de kanttekening dat er "nog altijd geen personeelsleden zijn voor wie de bestaande stelsels geen oplossing bieden".

Dossier Onderwijs
Dossier Onderwijs

Lees alle artikels

nieuws