Luchtvaart

Worden Ryanair-passagiers bewust gescheiden in het vliegtuig? "Dit is pure geldklopperij"

2 ©AFP

Plaatst Ryanair passagiers die niet willen betalen voor gereserveerde zitjes maar toch samen willen zitten bewust uit elkaar, ook al zijn er nog veel vrije plaatsen in het vliegtuig? Die klacht duikt de laatste weken steeds vaker op sociale media op, maar Ryanair ontkent dat zijn beleid veranderd is.

Wie de laatste weken met Ryanair heeft gevlogen, heeft het misschien ook gemerkt: koppels, vriendengroepen of gezinnen die van elkaar gescheiden zijn en aan andere passagiers vragen om van stoel te wisselen om toch maar naast elkaar te kunnen zitten. Het is een klacht die de laatste weken opvallend vaak opduikt op sociale media: passagiers die op voorhand geen stoelen hebben gereserveerd, lijken vaker dan vroeger uit elkaar te worden gezet bij het online inchecken. En dat terwijl er nog voldoende vrije plaatsen naast elkaar beschikbaar zijn, en het vliegtuig uiteindelijk zelfs niet eens vol blijkt te zitten.

"Sluwe Ryanair zette ons met twee tickets tweeëntwintig rijen uit elkaar en wilde ons dan doen betalen om naast elkaar te zitten, terwijl we allebei nog lege stoelen naast ons hadden", is maar een van de vele klachten op Twitter. "Met z'n vieren kregen we vier middenstoelen kilometers van elkaar, aan beide kanten van de gang. Een kans van 1 op 6.651", zo drukt een andere boze passagier zijn ongenoegen uit. En wie alleen reist, blijkt vaak een stoel in het midden te krijgen, terwijl die aan het gangpad of het raam niet ingenomen worden.

Ryanair laat toe op voorhand stoelen te reserveren zodat je zeker naast elkaar kunt zitten, maar dat kost uiteraard geld: gaande van 4 euro en meer voor standaardstoelen tot 15 euro en meer voor een stoel op de eerste rij. Een kleine rekensom leert dat als iedereen zijn stoel zou reserveren om samen te kunnen zitten, Ryanair op één standaardvlucht zo gemakkelijk meer dan 750 euro extra zou verdienen.

De klachten over de praktijk nemen toe sinds ook The Irish Times de zaak uitzocht. De krant ontving honderden klachten van lezers over de Ierse lagekostenmaatschappij. Passagiers die vroeger probleemloos naast elkaar zaten, worden nu systematisch gescheiden.

"Geen bewuste strategie"

Volgens Ryanair zelf is er echter niets aan de hand en is het helemaal geen bewuste strategie om extra inkomsten binnen te rijven. Maar wie zijn stoelen niet op voorhand reserveert, krijgt ze nu eenmaal willekeurig toegewezen. "Dat is altijd het officiële beleid geweest en daarin is er niets veranderd", zegt Ryanair. Dat blijkt ook uit de antwoorden op klachtenmails die Ryanair verstuurde. Bij ons ontving consumentenorganisatie Test-Aankoop nog geen specifieke klachten.

Toch zeggen verschillende passagiers die vaker met Ryanair reizen dat ze pas sinds een aantal weken uit elkaar worden geplaatst wanneer er nog vrije plaatsen beschikbaar zijn. "Akkoord dat je moet betalen als je een speciale stoel wilt, maar waarom mensen dan met opzet scheiden als er nog stoelen vrij zijn?"

Volgens Ryanair komt dat doordat "95 procent van de stoelen op onze vluchten zijn nu ingenomen. We zitten in de piek van de zomerreizen, wat de kans vergroot dat meer mensen die geen stoel reserveren, apart moeten zitten".

"Niet betaald, niet gereserveerd"

©BELGA

Ook op Twitter reageert de maatschappij kort en bondig op de klachten van ontevreden passagiers. "Als je hebt betaald voor je stoelen, dan zijn ze gereserveerd. Heb je niet betaald, dan zijn ze niet gereserveerd", zo klinkt het bijvoorbeeld droog op een klacht.

Ryanair ontkent ook dat apart van elkaar zitten veiligheidsrisico's met zich meebrengt. Want wat wanneer er paniek uitbreekt en gezinnen die gescheiden zitten bij elkaar proberen te geraken, wat de chaos nog zou vergroten? Maar volgens Ryanair moeten gezinnen met kinderen sowieso op voorhand hun stoelen reserveren. Voor kinderen zijn die zitjes bovendien gratis.