Merkproducten

Winkelkarretje in België duurder dan in buurlanden

1 Dat de prijzen voor merkproducten in België hoger liggen dan in onze buurlanden, heeft verschillende oorzaken. © photo_news

Belgische consumenten betalen meer voor merkproducten dan shoppers in onze buurlanden. Het verschil met Nederland bedraagt bijna 13 procent.

Vorig jaar betaalden Belgische consumenten voor identieke producten gemiddeld 13,4 procent meer in de supermarkt dan in Duitsland, 12,9 procent meer dan in Nederland en 9,1 procent meer dan in Frankrijk. Het gaat dan vooral om merkproducten. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Prijzenobservatorium.

Ten opzichte van een vorige analyse in 2013 zijn de verschillen in prijsniveaus nog toegenomen. Verse groenten en fruit, die niet in de analyse zijn opgenomen, zijn gemiddeld wel goedkoper bij ons dan in de buurlanden.

Geen prijzenoorlog

Share

Bij ons mag ook niet met verlies worden verkocht, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Nederland

De prijsverschillen met de buurlanden worden in de hand gewerkt door minder gunstige aankoopprijzen en -voorwaarden, onder meer door de relatief kleine omvang van ons land. Daarnaast zijn er de hogere belastingen en de hogere loonkosten. Ook de beperkte schaalvoordelen vormen een verklaring, klinkt het.

In ons land speelt de concurrentie ook anders. Zo garandeert marktleider Colruyt lage prijzen, maar het volgt daarbij enkel de promoties van andere supermarkten en neemt niet zelf het initiatief om de prijzen te verlagen. 

"Geen enkele andere speler zal een prijzenoorlog beginnen tegen het efficiënte Colruyt, waardoor de prijzen sluimerend verhogen", zegt retailexpert Gino Van Ossel (Vlerick Business School) in De ochtend op Radio 1. In de studie zijn wel geen prijzen opgenomen van echte discounters als Aldi en Lidl.

Ook een verschil met de buurlanden is dat bij ons niet met verlies mag worden verkocht, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Nederland. Dat leidt soms tot scherpe tijdelijke promotionele acties. Door de fusie tussen Delhaize en Albert Heijn (Ahold) zouden schaalvoordelen, betere aankoopvoorwaarden en lagere prijzen kunnen volgen, merkt het Prijzenobservatorium nog op.

nieuws

cult

zine