Economie

Waarom de Britten hun onderbroek niet meer bij Marks & Spencer kopen

Warenhuisketen lijkt tot op de draad versleten

- Elizabeth Paton - Bron: The New York Times

Met de teloorgang van warenhuis­concern Marks & Spencer staat een Engels instituut op de tocht. Een achterhaald aanbod en een trage reactie op online winkelen leiden tot een kaalslag in Britse binnen­steden.

Share

‘Als je vanaf nul zou beginnen, zou je niet kiezen voor een combinatie van matig geprijsde mode, luxe levens­middelen en een beetje meubilair’

Natalie Berg consultant bij NBK Retail

Stockton-on-Tees, een stadje in de noordoost­hoek van Engeland, heeft in bepaalde opzichten een groots verleden. ‘Koningin van het noorden’ luidde ooit de bijnaam van Stockton, in 1825 vertrekpunt van de eerste passagiers­trein ter wereld.

Hier begon Michael Marks in de tachtiger jaren van de 19de eeuw als markt­kramer. Destijds was hij een berooide Poolse immigrant. Zijn eerste zakelijke beslommeringen zouden uitmonden in een van de bekendste merken van het land, Marks & Spencer. Stockton huisvestte een van de eerste warenhuizen.

Vandaag de dag is Marks & Spencer – of Marks and Sparks, de koosnaam – een cultureel gegeven in het leven van miljoenen Britten.

nieuws

cult

zine