Dieselschandaal

Volkswagen begint schandaal te voelen in portefeuille

1 Een door een VW-eigenaar bewerkte versie van het VW-logo. © GETTY

Volkswagen heeft in oktober marktaandeel verloren in Europa. Dat is de eerste volle maand sinds het gesjoemel met de emissiecijfers aan het licht kwam.

Uit de jongste cijfers van de Europese Automobile Manufacturers Association (ACEA) blijkt dat de Duitse autobouwer in oktober goed was voor 25,2 procent van de nieuwe autoregistraties. In dezelfde maand vorig jaar was dat nog 26,1 procent. In Europa verkocht VW in oktober 0,8 procent minder auto's, de eerste echte daling sinds het uitbreken van het zogeheten emissieschandaal.

Ter vergelijking: gedurende de hele maand oktober werden 1.140.000 nieuwe auto's ingeschreven in Europa. Dat is een stijging met 2,7 procent. VW gaat dus tegen de markttrend in met een (miniem) verlies van 0,8 procent, analyseert de ACEA.

De topverkoper in de Europese regio was de luxefabrikant BMW, die een stijging van liefst 13 procent mocht optekenen. De Italiaans-Amerikaanse autoproducent Fiat Chrysler Automobiles verkocht 7,7 procent meer wagens. En Daimler Mercedes-Benz zag zijn autoverkoop in Europa met 11 procent stijgen.

'Effect pas later duidelijk'

Share

'Behalve met dit schandaal kampt VW ook met gespannen toestanden op de wereldmarkten'

Salestopman Jürgen Stackmann

VW zelf nuanceert de analyse dat het milieuschandaal het bedrijf parten speelt. De autoproducent wijst vooreerst op moeilijke marktomstandigheden in onder meer Rusland, waar een kwart minder werd verkocht, en Brazilië (-49,6 procent).

"De effecten van het uitstootschandaal zullen pas in de komende maanden volledig te zien zijn, want tussen verkoop en levering zitten meestal enkele weken. Behalve met dit schandaal kampt VW ook met gespannen toestanden op de wereldmarkten", stelt salestopman Jürgen Stackmann. In China, waar VW bijna de helft van zijn wagens verkoopt, was er wel weer groei.

Achter de cijfers schuilt volgens de analisten van het Center for Automotive Research van de universiteit van Duisburg-Essen nog een bijkomend verhaal. De autodealers in Duitsland, Europa's grootste wagenmarkt, boden hun klanten gemiddeld 11,2 procent korting. Dat is een stijging met 1,6 procentpunt tegenover de vorige maand. Die extra korting zou hebben bijgedragen tot een extra stimulans van enkele procentpunten.

Vooral VW wordt met de vinger gewezen en ervan beschuldigd een agressieve verkoopmarketing te voeren, en dan in de eerste plaats voor de zakelijke markt. "In een poging om de gevolgen van het dieselschandaal tegen te gaan", zeggen Ferdinand Dudenhoeffer en Karsten Neuberger van het Center for Automotive Research.

nieuws

cult

zine