gesponsord

"Verschillende jobaanbiedingen maar ik koos voor NMBS"

1 Wim werkt als technicus mechanicien bij NMBS © NMBS

Na een carrière van 24 jaar ging het bedrijf waar Wim Janssens (44) aan de slag was als productieplanner plots op de fles. Een serieuze tegenslag? Voor de meesten waarschijnlijk wel, maar Wim verloor nooit de moed en ging onmiddellijk op zoek naar een nieuwe uitdaging. En die zoektocht duurde niet lang. Hij schreef zich in bij de VDAB en werd niet veel later gecontacteerd door iemand van HR Rail met de vraag of hij geen interesse had in een job bij NMBS.

Vanwaar je keuze om voor NMBS te gaan werken?

“In geen tijd kreeg ik verschillende jobaanbiedingen. Ik koos voor NMBS. De reden? Het is een groot bedrijf dat veel mogelijkheden biedt. Hoewel dat faillissement mij niet ontmoedigde, wilde ik toch vermijden om terug in een gelijkaardige situatie te belanden.”

Wat is je huidige functie?

“Ik ben nu 7 maanden aan de slag in de werkplaats van Mechelen. Ik werk hier als technicus mechanicien aan twee verschillende treintypes (break en M96). Dat wil zeggen dat ik het onderhoud en de vervanging doe van alles wat mechanisch is aan een trein. Dat gaat van zetels tot dakfilters. Je zou dus denken dat ik een saaie job heb, maar niets is minder waar. Wanneer ik hier toekom, weet ik nog niet wat ik die dag zal gaan doen. Dan kijk ik naar de planning om te weten of ik op, onder of in de trein zal werken. Hoewel ik altijd al binnen dit domein gewerkt heb, was het toch een aanpassing naar de spoorwegwereld. Daarom kon ik in het begin een ervaren medewerker volgen om zo de kneepjes van het vak te leren. ”

Welke kwaliteiten moet een technicus mechanica hebben?

“In mijn job, en binnen NMBS in het algemeen, is veiligheid een topprioriteit. Daarvoor worden dan ook geregeld opleidingen georganiseerd. Flexibiliteit is ook een pluspunt. In mijn team wordt bijvoorbeeld in drie shiften gewerkt. Dat wil zeggen een vroege, een late en een dagdienst. Ik doe één week de vroege, de week erna de late. Persoonlijk vind ik die shiften een enorm voordeel. Je hebt veel meer vrije tijd en je kan dingen doen waarvoor je in een andere job verlof zou moeten nemen; bijvoorbeeld met je auto naar de keuring gaan.”

Wat zijn de voordelen aan je job?

“Hoewel ik hier nog niet zo lang werk, hebben ze mij toch al gevraagd om reserve-planner te worden. Ik apprecieer het dat ik nu al die kans krijg. Daarnaast zit de groepssfeer hier echt goed. Het team bestaat uit mensen van verschillende leeftijden. De jongsten komen recht van de schoolbanken en de anciens hebben er al een loopbaan van tientallen jaren opzitten. Dat zorgt voor een leuke dynamiek. Ik ben vastbesloten: ik wil hier tot mijn pensioen blijven.”

Wil jij ook bij NMBS komen werken? De Spoorwegen bieden technische jobs aan voor uiteenlopende profielen met een technisch diploma of een technische achtergrond. Bekijk alle jobs hier!

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met BrandTales, de branded content afdeling van De Persgroep Advertising en valt niet onder de verantwoordelijkheid van de redactie.

nieuws

zine