Genderpricing

#pinktax: "Mevrouw, dat is dan 61 procent duurder"

Vrouwen betalen soms meer voor vrijwel zelfde product dan mannen, en andersom

Fabrikanten spelen in op 'merkbeleving' en irrationele factoren als het geluksgevoel van de consument. En zo betalen vrouwen snel te veel voor een crème en mannen voor een biertje: dat heet genderpricing. Erg? Je kunt er maar beter om lachen.

De discussie over prijsverschillen voor mannen en vrouwen woedt al langer maar laaide eind november opnieuw op. Marketingconsultancybureau Simon-Kucher & Partners presenteerde toen een internationaal onderzoek waarvoor in Nederland acht verzorgingsproducten zijn vergeleken. De mannelijke en vrouwelijke variant van luxeparfums, crèmes en scheermesjes zijn, afgezien van de verpakking, identiek. Alleen betalen vrouwen er gemiddeld 31 procent meer voor.

Zo kosten Wilkinson Quattro-scheermesjes voor mannen 4,95 en voor vrouwen 7,95 euro, een verschil van 61 procent. Bijna 40 procent meer zijn vrouwen kwijt aan de Viktor & Rolf Spicebomb/Flowerbomb-parfum.

nieuws

cult