Brexit

Dit staat onze economie te wachten bij een harde brexit

De kans dat de Britten op 29 maart met een keiharde dreun uit de EU vallen wordt steeds groter. De gevolgen kunnen ook voor ons land catastrofaal zijn.

Maart 2019, het nieuws op radio en tv: de A11 en de N31 tussen Brugge en de Zeebrugse haven is afgesloten voor alle verkeer omwille van een dubbele file met vrachtwagens. Ook op de E40 tussen Brugge en de Franse grens zijn er lange wachttijden omdat de havens van Duinkerken en Calais in Noord-Frankrijk geblokkeerd zijn.

Nieuwsupdate: enkele duizenden werknemers uit de West- en Oost-Vlaamse textielindustrie zijn technisch werkloos omdat hun bedrijven tijdelijk alle leveringen aan het VK moeten opschorten wegens de chaos aan de Belgische en Britse grens.

Share

‘We gaan blindvaren. In de geschiedenis van de wereldeconomie is dit nog nooit gebeurd. Níémand weet waar we gaan landen’

Graaf Paul Buysse, voorzitter federale brexit-taskforce

Dit doemscenario kan realiteit worden. Graaf Paul Buysse, de gewezen CEO van staaldraadfabrikant Bekaert, zit sinds twee jaar een federale werkgroep over de brexit voor, bestaande uit vertegenwoordigers van de regio’s, de Nationale Bank, de werkgevers en de sectorfederaties. Uit hun werk blijkt dat onze economie klaar kan zijn voor een geordende brexit tegen eind 2020. Maar: zonder akkoord voor eind maart, zeg maar in het geval van een ‘no deal’, staat volgens Buysse alles op losse schroeven. “Het is beangstigend. We gaan blindvaren. In de geschiedenis van de wereldeconomie is dit nog nooit gebeurd. Níémand weet waar we gaan landen.”

Wij doen hieronder toch een poging.

28.000 Vlaamse jobs op de helling

Minister-president Geert Bourgeois (N-VA) waarschuwde afgelopen maandag, nog eens: “Vlaanderen wacht een uiterst slecht scenario dat zeker in een eerste fase tot chaos kan leiden, in de eerste plaats voor de 16.000 Vlaamse bedrijven en hun personeel die naar het VK exporteren”, zei hij tijdens een bezoek aan de Zeebrugse haven. Daar leidde hij seminaries in, die bedrijven in ijltempo klaarstomen voor de nakende brexit, met een wake-upcall: “De KU Leuven berekende dat een ‘no deal’-brexit ons 2,6 procent van het bruto nationaal product kost, en 28.000 Vlaamse jobs.”

Haven Zeebrugge zkt. parking

“Bij ons vertrekken dagelijks 4.000 vrachttrailers naar het VK. Om voorbereid te zijn op een ‘no deal’-brexit, zijn we nu op zoek naar parkeerplaatsen bij de grensinspectiepost en in onze achterhaven.”

Joachim Coens, CEO van de Zeebrugse haven, loopt een race tegen de tijd. Bijna de helft van zijn trafiek is met het VK, via 70 lijndiensten. Bijna 7 op de 10 verscheepte goederen gaan naar het VK, 3 op de 10 komt uit het VK. Vanuit Zeebrugge wordt jaarlijks 18 miljoen ton vracht naar het VK verscheept, vooral textiel, diepvriesvoeding, machine-onderdelen en auto’s, jaarlijks goed voor een half miljard euro. De trafiek levert 5.000 banen op. De Zeebrugse haven boekte vorig jaar nog een omzetstijging van 8 procent. Maar een harde brexit kan die cijfers zomaar van het bord vegen.

“Voor ons is het grootste gevaar de verwachte terugval van onze export, omdat het Britse pond en de Britse koopkracht bij een ‘no deal’ zwaar kan dalen. Voor onze bedrijven zullen de export- en transportkosten stijgen door de douaneheffingen. Bij een ‘no deal’ wordt het VK immers plots een ‘derde land’, buiten de EU.”

nieuws

cult

zine