Handel

Onlinewinkels krijgen klappen: “Dit is niet duurzaam”

Winstmarges Asos, Zalando, Amazon en co. worden kleiner en kleiner

- Lieven Desmet - Bron: Eigen berichtgeving

Het is die tijd van het jaar. Kerstshopping betekent tegenwoordig ook drukke tijden voor de onlineverkoop. Maar ondanks de enorme populariteit zien de Zalando’s van deze wereld, het gaat vooral om de modewinkels, hun winstmarges verschrompelen. “Het huidig model is niet duurzaam.”

Bpost verwerkt momenteel liefst 420.000 pakjes per dag. De eindejaarsperiode is traditioneel de drukste tijd van het jaar. De onlineverkoop is intussen stevig ingeburgerd geraakt, en de retail rekent op deze periode van het jaar om haar balansen op te fleuren. Dat wordt evenwel steeds moeilijker.

De omzet groeit immers minder dan verhoopt, en de al karige winstmarges zijn verschrompeld tot zelfs ronduit negatief. De Britse webverkoper Asos moest deze week een winstwaarschuwing uitsturen. Asos-topman Nick Beighton sprak van een ‘ongekend niveau’ van kortingen.

nieuws

cult

zine