economie

Jetair heet voortaan TUI

1 © BELGA

Na 45 jaar in het Belgische toerismelandschap is de merknaam Jetair vandaag ten grave gedragen. Medewerkers van de toerismegroep trokken letterlijk de eerste TUI-vlucht, en meteen de nieuwe naam, op gang. TUI investeert 30 miljoen euro in de rebranding, die vooral opvalt door een verdubbeling van het aantal reiskantoren.

De nieuwe naam gaat gepaard met een nieuwe strategie, waarbij online uiteraard een belangrijke plaats inneemt. Daarbij garandeert TUI naar eigen zeggen de laagste prijs op "prijsvechterhotels", dat zijn hotels die je ook kan reserveren via boekingssites zoals booking.com.

Maar daarnaast wil de groep het aantal reiskantoren verdubbelen, van 68 begin dit jaar, over 96 vandaag, naar 130 binnen twee jaar. De bestaande kantoren worden volledig heringericht en TUI biedt er dezelfde prijzen als online.

De rebranding vraagt ook op een heel ander niveau inspanningen. Zo moest de IT-dienst in de systemen 37 miljoen keer het woord Jetair vervangen door TUI, gaf woordvoerder Pieterjan Rynwalt mee.

"Na 45 jaar Jetair lanceren we vandaag het nieuwe merk TUI", zei Elie Bruyninckx, de CEO van TUI West-Europa. Daarna trok hij samen met een dertigtal andere medewerkers de eerste TUI-vlucht een eindje over het tarmac. Nadien doopte de brandweer nog het vliegtuig met bestemming het Spaanse Malaga.

De nieuwe naam TUI vervangt de merknamen Jetair (touroperator), Jetairfly (luchtvaartmaatschappij) en Jetaircenter (reisagentschappen). De andere merken van TUI Belgium - Sunjets.be, VIP Selection en VTB Reizen - blijven bestaan, "omdat ze elk hun eigen specifieke doelgroep aanspreken".

Jetair werd in 2001 door de Duitse TUI Group overgenomen. Vorig jaar besliste de moedermaatschappij om internationaal onder een enkel merk te gaan werken. Het Nederlandse Arke werd al omgevormd tot TUI en dit jaar gebeurt dat bijvoorbeeld ook in Frankrijk.

TUI stelt in België 2.080 mensen tewerk.

nieuws

cult

zine