Sociale media

Facebook wil opnieuw worden wat het vroeger was

Waarom Mark Zuckerberg aan uw tijdlijn sleutelt en wat daar de gevolgen van zijn

2 Facebook-oprichter Mark Zuckerberg heeft grote plannen met zijn sociaal netwerk. © EPA

Meer aandacht voor de verhalen van vrienden en familie, minder schermtijd voor bedrijfsboodschappen en nieuwsberichten. Facebook gooit de komende weken de tijdlijn van zijn twee miljard gebruikers grondig door elkaar. "Facebook wil opnieuw een leuke plek worden."

Wie wil weten wat zijn of haar vrienden uitvreten moet daarvoor al lang niet meer op Facebook zijn. Persoonlijke berichten over feestjes, verbouwingen en verre reizen of de schattige foto's van hun nageslacht worden steeds dieper bedolven onder een stroom onpersoonlijke nieuwsberichten en bedrijfsboodschappen. Tijd om in te grijpen vindt Facebook-opperhoofd Mark Zuckerberg. "De balans van de tijdlijn is weggedreven van het belangrijkste wat Facebook kan doen: mensen verbinden", laat hij in een post op - jawel - Facebook weten. 

Share

'Steeds meer mensen krijgen het gevoel dat Facebook een commercieel platform is'

Michaël Opgenhaffen, KU Leuven

In een poging dat bij te sturen komt de nadruk in die tijdlijn voortaan te liggen op berichten van vrienden, familie en de groepen waartoe je behoort.

nieuws

zine