economie

Etienne Davignon, na de machtsgreep van Lufthansa: "Het was een bijzonder moeilijke week, eerlijk gezegd"

"Zij die vandaag roepen over verankering heb ik destijds niet gehoord"

1 Etienne Davignon. © Photo News

Etienne Davignon, voorzitter van Brussels Airlines, kijkt terug op een woelige week. Na het ontslag van CEO Bernard Gustin en financieel directeur Jan De Raeymaeker groeide de onzekerheid bij de luchtvaartmaatschappij. De vrees leefde dat eigenaar Lufthansa Brussels Airlines zonder veel emotie zou opslokken, met een sociaal bloedbad tot gevolg. "Het was een bijzonder moeilijke week, eerlijk gezegd. Er is veel gebeurd", laat Davignon weten in een interview met De Morgen

Tegelijk bijt de man die aan de wieg stond van Brussels Airlines van zich af. "Ik was verrast dat niemand nog zijn geschiedenis kent. Want wat zijn de feiten? Na het faillissement van Sabena hebben we investeerders gevonden om in 2007 een doorstart te maken. De pessimisten gaven ons 3 maanden vooraleer we weer failliet zouden gaan. De optimisten waren genereuzer, en gaven ons 9 maanden. Vandaag zijn we 15 jaar verder. Dat we het gehaald hebben is mede te danken aan de intrede van Lufthansa in 2009. Toen we het geld nodig hadden bleef het muisstil, enkel Lufthansa bleek bereid om geld in SN Brussels te stoppen. Zonder de Duitsers was het over. Zij die vandaag roepen over verankering heb ik toen niet gehoord."

Voor de toekomst van Brussels Airlines binnen de Lufthansa Groep toont Davignon zich optimistisch. "Wij hebben de expertise die de Duitsers niet hebben. Dat is de beste garantie voor de lange termijn." Het ontslag van Gustin en De Raeymaeker neemt Davignon wel als een persoonlijke verantwoordelijkheid. "Ik heb hen niet kunnen overtuigen van de toekomstvisie, en ik heb hen niet kunnen verdedigen bij Lufthansa. Daar heb ik gefaald." 

Lees het volledige interview met Etienne Davignon in onze pluszone.

nieuws

zine