gesponsord

De verzekeraar van de toekomst: digitaal én menselijk

2 © Ethias

Benieuwd naar wie jouw verzekeringen in de toekomst zal regelen? Zal dat nog een man of vrouw in een kantoor zijn, of zal ook deze service steeds meer online plaatsvinden? We bieden je hier al een blik in de toekomst!

Ken je de term ‘phygital’ al? Je herkent er twee woorden in, ‘physical’ en ‘digital’, de combinatie dus van online en offline diensten. En dat is ook wat Ethias ziet als de toekomst in verzekeringen. Ze bieden nu al tien verzekeringen online aan, maar zonder het menselijk contact te vergeten.

Nieuwe verzekeringstrend

Volgens de Online Insurance Barometer wordt in België minder dan 5% van de verzekeringspolissen online afgesloten. Ter vergelijking: in Nederland ligt dat cijfer een stuk hoger, 65% van de polissen wordt daar al online afgesloten. Bij onze noorderburen is het aanbod dan ook groter, en ze zijn minder bang om het contact met hun verzekeraar te verliezen. Toch zijn ook in België de zaken aan het evolueren. Zo worden bijvoorbeeld bij Ethias 20% van de contracten al via de website verkocht en steeg in 2017 het aantal online afgesloten contracten met 12%.

Maar het menselijk contact blijft belangrijk, want alleen zo kan er een vertrouwensrelatie opgebouwd worden. Anja Vandeweyer, head of e-business bij Ethias: “Wij staan in direct contact met onze klanten via onze website, customer centers en medewerkers. Op die manier kennen we de behoeften en verwachtingen van de consument en proberen we daar voortdurend op in te spelen. We willen hen in staat te stellen online te kopen op de eenvoudigste en meest transparante manier.” 

Alleen maar handig!

Wist je dat je vandaag bij Ethias al online kan intekenen op tien van hun verzekeringen (reisbijstand, bijstand aan personen, woningverzekering eigenaar, woningverzekering huurder, starterspack (jonge huurder), familiale verzekering, jaarlijkse reisannulering, tijdelijke reisannulering, bagageverzekering, verzekering digital omnium), en dit van begin tot eind? In enkele klikken is alles geregeld, wat bijvoorbeeld handig is voor wie op reis gaat en vergeten is om een bijstandsverzekering af te sluiten. In de toekomst zal Ethias nog andere verzekeringen toevoegen aan zijn portefeuille, die alle vlot online kunnen worden afgesloten: de autoverzekering en een pakket dat hypothecair krediet, woningverzekering en schuldsaldoverzekering omvat. 

Omnichannel is de toekomst

Betekent de opkomst van het digitale de ontmenselijking van de verzekering? Philippe Lallemand, CEO bij Ethias is formeel: “Absoluut niet, want een klantgerichte aanpak maakt deel uit van ons DNA. Daarom bieden wij altijd de mogelijkheid om met ons in contact te komen. Je kan contact opnemen met een adviseur via een live chat, je kan een afspraak maken per telefoon (call me back) of in een verkoopkantoor. Bovendien kan je contact opnemen met Mathias, onze virtuele adviseur, en is er een blog waar je het antwoord vindt op de meest gestelde vragen. Wij zijn omnichannel!”  

2 © Ethias
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met BrandTales, de branded content afdeling van De Persgroep Advertising en valt niet onder de verantwoordelijkheid van de redactie.
Dossier Online verzekering
Dossier Online verzekering

Lees alle artikels

nieuws

zine