Luchtvaart

Dankzij slim design evenveel comfort in zitjes economy als in business class

- Door: Karen Van Eyken - Bron: Daily Mail
4 © UNKNOWN

Passagiers in economy zullen in de toekomst praktisch even comfortabel kunnen reizen als hun tegenhangers in business class. En dit allemaal dankzij een revolutionair nieuw design van vliegtuigstoelen, waarmee een ingenieur in spe de prestigieuze James Dyson Award in de wacht gesleept heeft.

Het ontwerp van de huidige zitjes in economy stamt eigenlijk uit de jaren zestig en sindsdien is er weinig aan veranderd. De nadelen verbonden aan deze stoelen zijn algemeen bekend. Denk maar even hoe oncomfortabel het is indien de passagier voor je zijn of haar rugleuning naar achteren manoeuvreert. Het eettafeltje krijg je bijna in je maag gespietst terwijl je met je neus op het tv-scherm gedrukt wordt.

4 © UNKNOWN

Student Alireza Yaghoubi had na ettelijke langeafstandsvluchten naar zijn thuisland Maleisië genoeg van de ongemakkelijke, krappe zitjes en sloeg aan het ontwerpen. 'AirGo', zoals zijn geesteskind gedoopt werd, biedt aan iedere passagier niet alleen voldoende persoonlijke ruimte maar ook de volledige controle over de monitor en eettafel zonder andere reizigers te benadelen.

4 © UNKNOWN

In tegenstelling tot de huidige stoelen, zijn het tv-scherm en het tafeltje er niet meer aan bevestigd maar 'zweven' nu boven de hoofden van de passagiers door beide vast te maken aan de opbergruimte voor handbagage. Bovendien zijn de zitjes met eigen voetsteun volledig ergonomisch waardoor rug- en nekpijn tot het verleden zouden moeten behoren.

4 © UNKNOWN

Door het nieuwe ontwerp nemen de stoelen weliswaar 16 procent meer plaats in. Hierdoor kunnen de airlines minder passagiers vervoeren in economy en daarvoor zijn de vliegtuigmaatschappijen meestal niet echt te vinden. Toch denkt Yaghoubi daar een mouw aan te kunnen passen. "De grote schermen kunnen reizigers aanmoedigen om te betalen voor enkele extra inflight-applicaties waardoor opnieuw bijkomende inkomsten gegenereerd worden. "De mogelijkheden zijn schier eindeloos", besluit de ingenieur in spe. En dat willen wij maar al te graag geloven.

nieuws

cult

zine