Bedrijven

Bpost blijft jagen op PostNL

Tweede overnamepoging moet op drie na grootste Europese postbedrijf creëren

Bpost onderneemt opnieuw een poging om PostNL over te nemen. Dit voorjaar mislukte dat. Een fusie zou 3.600 nieuwe jobs opleveren, waarvan de helft in België.

1 De fusie van Bpost en PostNL zou het op drie na grootste postbedrijf van Europa doen ontstaan © ANP

De fusie van Bpost en PostNL zou zo maar even het op drie na grootste postbedrijf van Europa doen ontstaan. Inmiddels heeft Bpost het nieuws, dat via de Nederlandse krant HetFinancieele Dagblad naar buiten kwam, bevestigd. Een "mogelijke vriendelijke toenadering" tot het Nederlandse postbedrijf PostNL wordt intern onderzocht, aldus Bpost. "Sinds het einde van de gesprekken eerder dit jaar in mei, heeft bpost intern de analyse verder gezet rond de opportuniteit, de timing en de inhoud van een mogelijke nieuwe toenadering tot PostNL. Bpost gelooft nog steeds sterk in de merites van een mogelijke combinatie met PostNL."

PostNL zegt in een reactie "onaangenaam verrast" te zijn door de berichtgeving over een mogelijk bod van Bpost. "We hebben vertrouwen in onze zelfstandige strategie", aldus PostNL. "We hebben goede voortgang gemaakt in het implementeren van onze strategie en hebben de stabiliteit van PostNL in de afgelopen jaren versterkt." 

In mei mislukte een eerste poging van PostNL en Bpost om samen te smelten. Voormalig minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) lekte toen het nieuws van de overnamegesprekken. Bpost zou tussen de 5 en 6 euro per aandeel hebben geboden. Nu zou dat bedrag hoger liggen, al was de prijs destijds niet het breekpunt, zeggen bronnen dicht bij het dossier. Het Belgische postbedrijf wil de overname nu voor de helft in contanten en de helft in eigen aandelen betalen.

Internetwinkelen

Share

Nu al rijden de bestelwagens van PostNL door onze straten, een bewijs van de vergevorderde Nederlandse e-commercestrategie

Er is uiteraard ook een politieke kant aan het verhaal: Bpost is voor 50 procent plus één aandeel in handen van de Belgische staat. De regering zal dus haar fiat moeten geven voor de deal en genoegen moeten nemen met een kleiner belang. Alexander De Croo (Open Vld), minister van Telecom en Post, wilde gisteravond niet reageren.

Een 'privatisering' leidde eerder tot ongerustheid bij de vakbonden. Nu klinkt andermaal bezorgdheid, al lijkt de economische logica harder door te wegen.

Zowel PostNL als Bpost kampen met teruglopende volumes. Door de opkomst van internet versturen ondernemingen en consumenten immers steeds minder brieven. De voordelen van de fusie zullen volgens de twee bedrijven moeten ontstaan door een versnelde groei, onder meer met de bezorging van pakketten en op het gebied van internetwinkelen. Nu al rijden de bestelwagens van PostNL door onze straten, een bewijs van de vergevorderde Nederlandse e-commercestrategie. Bpost zou daarvan de vruchten kunnen plukken.

Belgische CEO

Een gevoelig punt zijn de verschillende statuten van de werknemers in de twee landen, maar de fusiegroep zou daarvoor voldoende garanties inbouwen, klinkt het. Door de geringe overlap in de activiteiten van Bpost en PostNL zou het aantal bedreigde jobs heel beperkt blijven. Er is zelfs sprake van 3.600 nieuwe banen, waarvan de helft in België, zo claimen de bedrijven op basis van berekeningen van adviesbureau McKinsey.

Bpost heeft een beurswaarde van ruim 4,8 miljard euro, tegenover de 1,9 miljard euro van PostNL. De Nederlanders zouden de voorzittershamer in handen krijgen, terwijl Bpost-topman Koen Van Gerven de CEO van het nieuwe fusiebedrijf zou worden.

nieuws

cult

zine