Economie

Barbie hervindt adem op haar zestigste

Life in plastic, it’s fantastic. Toch als je Barbie heet. Na jaren van slabakkende verkoop is de pop vandaag weer helemaal terug. 

Een voluptueuze roodharige met Girl Power op het zwarte shirt, een rok in fleurige luipaardprint en zowaar platte schoenen. Het was in 2017 de meest verkochte pop in de Fashionista’s-reeks en dat zegt wel iets over de transformatie die het merk doorgemaakt heeft. De eeuwig op de teentoppen balancerende blondine met de taille die al even minuscuul was als haar borsten pront, stootte op steeds meer verzet. 

En dus kwam moederbedrijf Mattel in 2016 met een redesign. Het gapende gat tussen de billen van Barbie werd wat kleiner, er kwam een keur aan plastic vriendinnen bij in uiteenlopende stijlen, haar- en huidskleuren en bovenal vormen en maten. En dat slaat blijkbaar aan.

Share

Over heel 2018 steeg de verkoop met 14 procent ten opzichte van 2017 en voor het eerst sinds 2014 boekten de Barbies weer een omzet boven het miljard dollar

In het laatste kwartaal van vorig jaar lag de omzet uit de verkoop van Barbie 12 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Over heel 2018 steeg de verkoop met 14 procent ten opzichte van 2017 en voor het eerst sinds 2014 boekten de Barbies weer een omzet boven het miljard dollar.

De resultaten zijn geweldig goed nieuws voor Mattel, dat te lijden heeft onder het faillissement van de grote Amerikaanse speelgoedketen Toys “R” Us eind 2017. Dankzij de boomende verkoop van Barbie, de goede verkoopscijfers van speelgoedautootjes Hot Wheels, plus een fikse besparingsoperatie daalden de jaarcijfers van het bedrijf minder sterk dan verwacht. 

Er zal dit jaar overigens geen ontkomen aan Barbie aan zijn. Het is in 2019 zestig jaar geleden dat ze het levenslicht zag. Bij die verjaardag horen nieuwe productlancering, tal van events en bovenal: een film met Hollywood-ster Margot Robbie in de hoofdrol.

cult

zine