economie

"Kantoorbus van Colruyt heeft groot potentieel"

1 © Twitter

Het proefproject met de kantoorbus, die de Colruyt Group gedurende zes maanden inzette op de verbinding Gentbrugge-Halle, werd vandaag door de initiatiefnemers (Beroepsfederatie van de Autocar- en Autobusondernemers en het expertisecentrum Smart Mobility van de Antwerp Management School) zeer positief geëvalueerd. Volgens Jan Deman (BAAV) staat het businessmodel op punt en is er een zeer groot potentieel.

De kantoorbus is een autocar die kantoormedewerkers vervoert vanuit een centrale locatie in hun woonomgeving tot aan hun kantoor. In de bus beschikken ze over een individuele werkplek en snel internet. Zodra men opstapt, kan men aan zijn werkdag starten. En ook op de terugweg kan er gewerkt worden. Omdat het de bedoeling is dat de werkgever deze reistijd erkent als werktijd - bij Colruyt was dat het geval - kan men later vertrekken of vroeger huiswaarts keren.

Toon me alle jobs bij Colruyt.

"We hebben voor het Colruytproject een kantoorbus ingericht die plaats biedt aan 26 mensen. In de loop van de zes maanden hebben in totaal 190 mensen van de bus gebruik gemaakt", aldus Deman. "Zo'n 96 procent zei achteraf dit nog te willen doen. Voor 70 procent was de kantoorbus zelfs een reden om bij Colruyt te blijven werken".

De supermarktketen heeft inmiddels een contract met een autocardienst om de kantoorbus nog minstens twee jaar te gebruiken. Ook consultant EY zet een dergelijke bus in op het traject Leuven-Luik.

Volgens Deman is er in ons land een groot potentieel voor deze dienstverlening. "We hebben in Vlaanderen en Brussel een twaalftal industriezones gedetecteerd met veel potentieel. De herkomst van de werknemers is er bepaald en tientallen potentiële kantoorbuslijnen gedefinieerd". Concrete vragen vanuit de bedrijven zullen worden onderzocht door een consortium waarin een 20-tal autocarbedrijven participeren.

Deman had vandaag ook een aantal wensen aan het adres van de overheid. "We vragen dat de federale overheid voor de fiscale aftrek de kantoorbus zou erkennen als woonwerkverkeer. We hopen voorts op steun van het Pendelfonds en opname in de regeling voor het mobiliteitsbudget. Kantoorbussen zouden ook moeten kunnen gebruikmaken van de busbanen". De aanwezige Vlaams minister van Innovatie, Philippe Muyters, liet zich eveneens zeer positief uit over het project en zei deze desiderata te steunen.

Toon me alle jobs bij Colruyt.


Tijd voor een nieuwe uitdaging?
Bekijk het volledig jobaanbod op vacature.com
Bekijk jobs

cult

zine