economie

"Bundelen van vracht levert CO2- en kostenbesparing op"

- Bewerkt door: Astrid Snoeys - Bron: belga.be
1 © EPA

Bedrijven die vracht innovatief samenbrengen, kunnen significant besparen op kosten. Dat zegt Tri-Vizor, een spin-off van de Antwerpse universiteit, vandaag in een persbericht. Door het samenvoegen van vracht wordt ook het milieu gespaard.

De medische multinational Baxter en filterfabrikant Donaldson vervoeren beiden regelmatig soortgelijke vracht tussen hun vestiging in België en een leveringslocatie op een gemeenschappelijk bedrijventerrein in Ierland. Een samenwerking tussen de twee bedrijven leverde een CO2-reductie op van 15 procent.

ICT-platform
Tri-Vizor werkte een ICT-platform uit waarmee ladingen kunnen worden gebundeld, onder meer met inzichten uit de speltheorie en van economist Lloyd Shapley, Nobelprijswinnaar in 2012. "Er zijn wel meer vrachtbundelaars aan de slag", zegt de CEO van de spin-off, Alex Van Breedam, "maar wij gaan actief op zoek naar toekomstige transporten om verschillende vrachten te combineren."

Daarbij wordt volgens Van Breedam flexibiliteit beloond. "Wie bijvoorbeeld regelmatig goederen vervoert en zijn vracht een dag vroeger of later opstuurt, of minder goederen verzendt zodat de lading van een ander bedrijf erbij kan, wordt daar volgens onze algoritmes financieel voor beloond."

Dirigent
Tri-Vizor stelt zich daarbij op als neutraal dirigent, die vertrouwelijk bedrijven bijeenbrengt voor samenwerkingsverbanden.

Het resultaat van deze manier van bundelen is een kostenbesparing voor beide bedrijven. "Daarbij zien we al snel een besparing van meer dan 10 procent", aldus nog Van Breedam.

cult

zine