Expo

Tentoonstellingen die het goed doen op foto lokken volk

In de lift: de Instagram-waardige expo

Wilt u vandaag een succesvolle expo organiseren? Zorg dan voor een fotogeniek hoekje, wat kunstwerken die schreeuwen om een selfie en nodig een paar influencers uit. Dat hadden ze goed gezien in Kortrijk en Brugge. “Je bereikt er een nieuw publiek mee.”

Ze hadden op 30.000 bezoekers gehoopt, uiteindelijk telden ze er zo’n 175.000. Het gloednieuwe PLAY-kunstenfestival in Kortrijk was een schot in de roos. Hetzelfde verhaal in Brugge, ook deze zomer: drie jaar geleden lokte de Triënnale over hedendaagse kunst en architectuur 60.000 mensen naar de binnenstad, dit jaar klokten ze af op 380.000. 

Puike cijfers dus, en wat nog meer opvalt, is hoe aanwezig beide expo’s waren op Instagram. #tribru2018: goed voor 2.452 posts, met als blikvanger Skyscraper (the Bruges Whale), een stevige walvis gemaakt uit plastiekafval, die uit de Brugse reien gesprongen komt.

cult

zine