Interview

"Rembrandt keek me aan. Letterlijk"

Kunsthandelaar Jan Six komt – alweer – met een nieuw schilderij van de Hollandse meester.

- Onno Blom en Michiel Kruijt - Bron: De Volkskrant
2 'Laat de kinderen tot mij komen', mogelijk een herontdekte Rembrandt. De jongeman bovenaan rechts zou de schilder zelf zijn. © René Gerritsen

Rembrandt zelf keek hem aan, vanaf dat anonieme schilderij in een veilinghuis in Keulen, en Nederlands kunsthandelaar Jan Six wist het zeker. Nu, vier jaar en veel onderzoek later, durft hij het eindelijk bekend te maken: hij ontdekte een heuse Rembrandt.

Wat voorafging

Vorig jaar werd bekend dat kunsthandelaar Jan Six een onbekend schilderij van Rembrandt had ontdekt. Portret van een jongeman stond in 2016 in de catalogus bij veilinghuis Christies als zijnde uit de ‘Circle of Rembrandt’, maar Six was er van overtuigd dat het van Rembrandt zelf was. Hij slaagde erin een ­investeerder het schilderij te laten kopen – voor minder dan 150.000 euro. Het schilderij wordt sindsdien erkend als een authentiek werk van de meester.

Nu blijkt dat Six enkele jaren eerder, in mei 2014, bij veilinghuis Lempertz in Keulen al een ‘nieuw’ schilderij van Rembrandt had ontdekt. Het gaat om Laat de kinderen tot mij komen, dat als werk van een anonieme Nederlandse meester uit de 17de eeuw werd aangeboden. Six vond opnieuw een investeerder bereid dat werk te kopen, die het verwierf voor iets meer dan 1,5 miljoen euro.

Het doek werd de afgelopen jaren in het grootste geheim gerestaureerd. Bedoeling was het te onthullen bij de expo over de jonge Rembrandt in Leiden (1 november 2019 in De Lakenhal). Door onder meer een moeilijke restauratie werd de geruchtenstroom te groot. Bovendien beschuldigt kunsthandelaar Sander Bijl Six van bedrog bij de aankoop van Portret van een jongeman. Ze zouden een afspraak hebben gehad om het samen aan te kopen. (dm)

Toen kunsthandelaar Jan Six in de lente van 2014 in veilinghuis Lempertz in Keulen oog in oog stond met Lot 1174, Laat de kinderen tot mij komen van een anonieme ‘Niederländischer Meister’ uit het midden van de 17de eeuw, stond hij aan de grond genageld. "Ik keek nog eens goed", zegt Six, "en voelde toen: Rembrandt kijkt mij aan. Niet figuurlijk, maar letterlijk. In de achtergrond van het schilderij had hij een jongeman zijn eigen gezicht gegeven."

Tijdens het gesprek bladert Jan Six rusteloos in een zwart gebonden boek, waarop in gouden kapitalen staat ­gedrukt: REMBRANDT.

nieuws

cult

zine