Sociale Media

Indiaas kanaal op de hielen van YouTube-koning Pewdiepie: palmt India het internet in?

Al sinds 2013 mag de Zweedse Pewdiepie zichzelf de koning van YouTube noemen, maar met ruim 85 miljoen abonnees loopt het Indiase productiehuis T-Series ‘slechts’ 50.000 volgers achter op Felix Kjellberg — zoals Pewdiepie eigenlijk heet. Ook op andere platformen als Netflix en Spotify zien we steeds meer Indiase content. Is India de internetgoudmijn van de komende jaren?

Tenzij u leeft op YouTube komt u wellicht uit de lucht gevallen, maar voer “Pewdiepie vs T-Series” in op Google en u komt uit op vijftig miljoen zoekresultaten. De abonneewedloop tussen de twee kanalen leverde ludieke taferelen op en beide kanalen zagen hun volgersaantallen exponentieel stijgen. Maar wat op het eerste gezicht een nek-aan-nekrace lijkt, is eigenlijk een verloren strijd.

Volgens cijfers van Socialblade worden de video’s van T-Series – vooral muziekclips en filmtrailers uit Bollywood – sinds vorige zomer consequent drie miljard keer bekeken per maand, terwijl Pewdiepie met moeite 500 miljoen maandelijkse views haalt.

cult

zine