Expo Plus

Expo in S.M.A.K. verrast en verwart

'Verlust der Mitte' confronteert bezoekers met hoe we kijken naar de wereld

1 In 'Verlust der Mitte' combineert curator Christoph Büchel werken uit de begincollectie van het S.M.A.K. met de inrichting van een asielzoekerscentrum. Even verder blijkt dat in het museum ook echt vluchtelingen verblijven. ©Illias Teirlinck

De matrassen lijken beslapen, maar dat zijn ze niet. De gsm laadt voor niemand op. Verlust der Mitte verwart de bezoekers van het S.M.A.K., net omdat niets is wat het lijkt, in deze expo die over meer dan enkel vluchtelingen gaat. 'Jan Hoet zal blij zijn.'

Die 'zal' is belangrijk: toevallige bezoekster Gilda De Bal zegt niet 'zou'. "Op één of andere manier krijgt Jan het wel mee", zegt ze. En dat is belangrijk, want net zei de zaalsuppoost dat de matrassen in de eerste ruimtes van de expo Verlust der Mitte niet enkel naar de asielzoekers van nu verwijzen. "Toen Jan Hoet het S.M.A.K. in 99 opende, liet hij kinderen in de zalen slapen. Die link legt de expo ook."