Interview

"De overheid wil bijna niet dat de jonge, ondernemende generatie slaagt"

Volgens het eigenzinnige Subbacultcha moet u deze creatives in de gaten houden

Het eigenzinnige muziek- en cultuurplatform Subbacultcha tipt deze maand in haar magazine 21 Belgische creatives die u moet leren kennen. Beeldend kunstenares Shurleey en grafisch collectief Atelier Brenda zijn er twee van.

"De beeldende kunsten worden in Vlaanderen door macho's gedomineerd. Gelukkig zijn we er", zal Sophie Keij (26) aan het einde van ons gesprek kirren. Aan girlpower inderdaad geen gebrek. Samen met Nana Esi (27) vormt Keij Atelier Brenda, af en toe worden ze versterkt door Amélie Bakker (24). Het is een collectief van creative directors en grafisch ontwerpers dat momenteel hoge toppen scheert met onder meer hun opwindende huisstijl voor de Brusselse Beursschouwburg.

Share

Subbacultcha belicht alles wat Belgisch, obscuur en opwindend is

Shurleey is dan weer het alter ego van beeldend kunstenares Shirley Villavicencio-Pizango (29). Geïnspireerd door de Mexicaanse cultfiguur Frida Kahlo en haar eigen Peruviaanse achtergrond maakt Villavicencio meesterlijke portretten die uitbarsten in kleur en positieve energie. Zowel Atelier Brenda en Shurleey staan deze maand op Subbacultcha’s shortlist van 21 Belgische creatives wier portfolio u dringend eens moet openslaan.

In undergroundkringen is Subbacultcha een begrip, in de eerste plaats omwille van hun lidmaatschapsformule. Voor een vast maandelijks bedrag kunnen cultuurfanaten naar een rist straffe concerten, filmvoorstellingen en tentoonstellingen. Bovendien krijgen ze er een magazine bovenop waarin alles wat anno 2017 Belgisch, obscuur en opwindend is, belicht wordt. De '20-somethings'-editie van deze maand staat dus in het teken van jong, creatief talent.

6 Het werk van Shurleey. © Bob Van Mol

Wat betekenen 'creativiteit' en 'originaliteit' nog anno 2017?

6 Keij: 'Instagram uniformiseert.' © Bob Van Mol

Keij: "Instagram uniformiseert. Wereldwijd gaan interieurs, outfits en deco er hetzelfde uitzien. Iedereen wil immers de foto met de meeste likes en kijkt zo naar elkaar. Dat werkt verschralend. De kunst bestaat erin om prikkels, online en offline, in je op te nemen en er iets nieuws van te maken."

Esi: "De bestickering op de vitrine van de lokale nachtwinkel inspireert mij, maar evengoed een steengoede expo. Creatie is een proces van knippen en plakken. In de zoektocht naar je eigen artistieke praktijk ga je door fasen, het is deels door te kopiëren dat je een bepaalde techniek onder de knoop krijgt. Maar net doordat we zo eclectisch werken, zijn onze ontwerpen uniek."

Is er een verschil tussen wat 'originaliteit' betekent voor grafisch ontwerpers en voor beeldende kunstenaars?

Bakker: "Als grafisch ontwerper communiceer je in de eerste plaats. Dan grijp je automatisch terug naar bekende ontwerpen die doeltreffend zijn om een boodschap over te brengen."

nieuws

cult

zine