Volkswagenschandaal

Volkswagen betaalt chauffeurs in VS

Invoerder heeft nog geen weet van schadevergoeding voor Belgische eigenaars

1 Analisten denken dat VW mogelijk 35 miljard euro kwijt zal zijn aan boetes, rechtszaken en herstelwerkzaamheden aan auto's. ©GETTY

1.160 euro: dat is omgerekend het bedrag dat Volkswagen in de Verenigde Staten wil uitbetalen aan eigenaars van dieselauto's met de zogenaamde sjoemelsoftware. In Europa lijkt van een gelijkaardige schadevergoeding nog geen sprake.

Share

VW liet vorige week weten dat het de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik van 800.000 in Europa verkochte auto's te laag heeft voorgesteld

Zo'n 482.000 Amerikanen die eigenaar zijn van een dieselwagen die werd uitgerust met de software zouden kunnen rekenen op een schadevergoeding. The New York Times meldt dat Volkswagen vandaag met een mededeling daarover komt. Volgens autowebsite The Truth About Cars krijgen de Amerikaanse VW-klanten maximaal 1.160 euro. Daarvan mogen ze 460 euro vrij besteden, terwijl 700 euro zou moeten worden uitgegeven bij een VW-dealer.

In het 'slechtste' geval moet het concern 559,1 miljoen euro uitgeven. Of de eigenaren, als ze dit bedrag aanvaarden, een overeenkomst moeten tekenen die elke verdere klacht tegen Volkswagen laat vallen, is niet bekend. Analisten denken dat VW mogelijk wereldwijd 35 miljard euro zal kwijt zijn aan boetes, rechtszaken en herstelwerkzaamheden aan auto's. Volkswagen zelf wilde gisteren niet officieel reageren.

Aanvaardbaar bedrag?

Jean-Marc Ponteville, pr-manager bij invoerder D'Ieteren België, kon gisteren ook niet bevestigen of er in Europa een gelijkaardig plan bestaat. "Wij wachten op een antwoord op twee vragen", legt Ponteville uit. "Eén: wat moet er technisch gezien aan de wagens worden gedaan? Twee: hoe zullen we dan een terugroepactie organiseren?"

Want dat is, zegt ook D'Ieteren-woordvoerder Thomas De Meûter, nog altijd hoe Volkswagen het op dit moment bekijkt: als een terugroepactie. "Die wordt bekeken en georganiseerd", stelt De Meûter. "Technisch moet er een antwoord komen op hoe de wagens aan de normen zullen voldoen en hoe niet zal worden geraakt aan de prestaties. Pas nadien kunnen we dat uitrollen. Of dat gepaard gaat met een schadevergoeding, weten wij niet." Of het een goed idee is van de Amerikanen, daarover wil De Meûter zich niet uitspreken.

Vraag is wel - en dat is vooralsnog niet duidelijk - of de mogelijke schadevergoeding in de VS boven op de herstellingskosten van de getroffen wagens zou komen. En als dat zo is, vindt advocaat Herman Van Maldeghem het nog altijd niet evident om vrede te nemen met een dergelijk bedrag. Hij verzamelde 2.000 dossiers van Belgische VW-rijders die zijn getroffen. "Dat is niet eens zoveel, op een totaal van 320.000 wagens", zegt Van Maldeghem.

Maar is 1.160 euro een aanvaardbaar bedrag? "Sowieso wordt de consument op dit moment bedrogen. Want wat Volkswagen technisch voorstelt, is een inferieur systeem dat de wagen nog meer schade toebrengt. Volgens ons is het zelfs uitgesloten dat een herstelling mogelijk is zonder nadelige gevolgen voor de consument. En dan kom je er niet met een schadevergoeding van 1.160 euro."

In ieder geval vroeg advocatenkantoor Cassier & Van Maldeghem in naam van die 2.000 klanten aan VW een passende schadevergoeding. "Een antwoord kregen we nog niet, dat verwachten we uiterlijk vrijdag. Krijgen we dat niet, dan dienen we een strafklacht in."

Diesel met motorolie

Share

'Volgens ons is het uitgesloten dat een herstelling mogelijk is zonder nadelige gevolgen. Dan kom je er niet met 1.160 euro'

Herman Van Maldeghem, advocaat VW-rijders

Minister Kris Peeters (CD&V), bevoegd voor Consumentenzaken, zat eerder met VW-invoerder D'Ieteren samen in verband met die terugroepactie. Maar over de mogelijke schadevergoeding in de VS en of dat ook voor Europa een goed idee zou zijn, kon de minister zich gisteravond nog niet uitspreken.

Diverse VW-ingenieurs hebben volgens de Duitse krant Bild am Sonntag inmiddels ook erkend dat ze hebben gesjoemeld met gegevens over de CO2-uitstoot. Dat deden ze omdat de doelen die de opgestapte topman Martin Winterkorn daarvoor had gesteld, moeilijk te halen waren. De ingenieurs knoeiden met de bandenspanning en mengden diesel met hun motorolie om auto's minder brandstof te laten verbruiken. Dat gesjoemel begon in 2013 en hield aan tot dit voorjaar.

nieuws

zine